Pedagogical model of the political and ideological development of political leaders (Original).
Keywords:
political and ideological development; political leader; pedagogical model; political leadership.Abstract
The purpose of this article is to show, from a generalizing and scientific outlook, a pedagogical model of political and ideological development for political leaders in the Party School System, which provides a solution to the current problem related to the attachment to the formative tradition, with an analytical-lineal-disciplinary approach. The study included a population integrated by political leaders, teachers of the Party School System and headmasters of Municipal Schools. Empirical and theoretical research methods were used in the study. The scientific research reveals an integrative approach of diverse contexts, including the academic one, cognitive and trans-disciplinary relations. The determination of dialectical relationships, new qualities and regularities in the treatment to the political and ideological development of political leaders in the Party School System favors new epistemic positions that lead to an improvement of Pedagogy as a science applied to the political leadership of society, from its function in the professional growth of the political leader.
Downloads
References
Betancourt, Y. (2015). Modelo de SPI para los cuadros del Partido Comunista de Cuba por medio de la educación telemática y a distancia. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Holguín], Cuba.
https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/3417
Cantor, J. y Altavaz, A. (2019). Los modelos pedagógicos contemporáneos y su influencia en el modo de actuación del profesional pedagógico. Varona, Revista Científica-metodológica, 4 (68), 12 -34 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000100019
Castro, F. (29 de Septiembre 1966). Discurso pronunciado por el Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz en la clausura del XII Congreso de la CTC-R, efectuado en el teatro de la CTC-R http://www.fidelcastro.cu/es/discursos/discurso-pronunciado-en-la-clausura-del-xii-congreso-de-la-ctc-r
Dávila, R. (2005). Fundamentos teóricos del Partido Comunista de Cuba. La Habana: Ciencias Sociales.
Decreto Presidencial 208/2021. Reglamento del Sistema de Trabajo con los Cuadros del Estado y el Gobierno y sus reservas https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-presidencial-208-de-2021-de-presidente-de-la-republica
Díaz-Canel, M. (2021). Memorias del 8vo Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana: Editora Política.
Escuela Superior del Partido “Ñico López”. (12 de Octubre del 2015). Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico para la Escuela Superior del Partido “Ñico López y las Escuelas Provinciales del Partido. La Habana: Política.
Guevara de la Serna, E. (1962). El Cuadro, columna vertebral de la Revolución. En Obras (1957-1967). La Habana: Casa de las Américas.
Labarrere, G. y Valdivia, G. (2001). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Limonta, S. (2020). La Historia de la superación política ideológica en la Escuela Provincial del Partido Hermanos Marañón, 2011-2016. [Tesis] presentada en opción al título académico de Máster en Estudios Sociopolíticos. Escuela Provincial del Partido Santiago de Cuba.
Molina, B. (2012). Modelo pedagógico para la SPI en la Escuela Superior del Partido Ñico López. [Tesis] presentada en opción al título académico de Doctor en Ciencias Pedagógicas Escuela Superior del partido Ñico López.
Ordaz, L. (2003). La modelación como método científico general del conocimiento y sus potencialidades en el campo de la educación. Instituto Superior Pedagógico” Enrique Josè Varona”, material digitalizado, La Habana.