Extrapolation of inherent knowledges to the treatment to the educational partner inclusion (Review).

Authors

Keywords:

acting professional; inclusion; socio-educational; diagnosis; characterization.

Abstract

The article constitutes an approach to the reasons that support the need to extrapolate knowledge related to the treatment of socio-educational inclusion. Its objective is aimed at training the professional acting in the universe of students with special educational needs associated or not with disabilities, to effectively carry out their activities in school, family and community contexts. It addresses the role of the acting professional from different sectors, from the direction of the diagnosis and characterization processes with the identified universe; knowledge, reflections and comments are found on how to act in school, family and community contexts, and provide timely and systematic treatment to students in conditions of inclusion, with special educational needs associated or not with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Clay Pérez Jiménez, Dirección Provincial de Educación de Camagüey. Cuba.

    Licenciado en Educación EspecialidadEducación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación.

  • Olga Lidia Núñez Rodríguez, Universidad de Camagüey, Cuba.

    Licenciada en Defectología. Doctora enCiencias Pedagógicas. Directora del Centro de Diagnóstico y Orientación. Profesora Titular.

  • Angel Luis Gómez Cardoso, Universidad de Camagüey, Cuba.

    Licenciado en Defectología. Doctor enCiencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Borges, A. S. (2012). Inclusión educativa y educación especial: Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana: Educación Cubana.

Borges, A. S. y Orozco, M. (2018). Inclusión Educativa y Educación Especial. Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana. Cuba. MINED.

Echeita, G. (2002). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.

Gómez, A.L. (2012). Entrevista al Dr. Ángel Luis Gómez Cardoso. Recuperado el 24 de noviembre del 2016 de http:// www.espaciologopédico.com

Gómez, A.L. y Núñez, O.L. (2018). La Educación Especial en Cuba: retos y perspectivas. Conferencia dictada en el VII Encuentro Internacional de Enfermería. Cuba-México. Camagüey, Cuba.

Published

2022-10-31

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Extrapolation of inherent knowledges to the treatment to the educational partner inclusion (Review). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(4), 183-197. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3565

Most read articles by the same author(s)