Actions to Systematize the Professional Orientation of Senior High Students from Mathematics. (Original)
Keywords:
orientation; professional orientation; teaching process – learning of the subject Mathematics; systematizationAbstract
Professional Orientation constitutes one of the fundamental links in the integral formation of students, it becomes noticeable in the school stage, where the adolescents must decide about their future, by recognizing in them a subject who collaborates and contributes to the rebirth of society, and this expresses the need to emphasize the systematization of this formative process. Overcoming the lack of management for professional guidance from the mathematical subject is evident in the students of the “Antonio Borrero Bell” Senior High School in Santiago de Cuba. To improve the management, actions favoring professional guidance are proposed of pre-university students from the teaching-learning process of mathematics. The importance of the research is revealed in the work of systematization understood as a process that assists the fundamental relationships between the professional orientation of students and the teaching-learning process of mathematics in Senior High school, in turn, favoring improvement of the comprehensive training of educational institutions. In particular, the mathematics subject plays a decisive role, as it provides students with the skills, knowledge and skills necessary to understand the world where you live. The results are shown in de current school year when assessing the satisfaction of the students for the recognition of their true vocation.
Downloads
References
Cervantes, N., Infante, A.I. y Cartaya, M. (2019). Proyecto interinstitucional para la orientación profesional en la Educación Preuniversitaria desde la relación universidad-escuela. En Santiesteban, E. (edit.). Ciencia e Innovación Tecnológica, vol. IV, Capítulo Ciencias Pedagógicas, Las Tunas: Académica Universitaria & Opuntia Brava. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava.
García, E. (2016). “Las tareas de situaciones abiertas para el proceso de sistematización del contenido de enseñanza de la matemática en duodécimo grado”. Tesis Doctoral en soporte digital. La Habana.
González, V. (2001). Orientación educativa-vocacional: una propuesta metodológica para la elección y desarrollo profesional responsable. En Congreso Internacional Pedagogía 2001. La Habana, Cuba.
Jara, O. (2012). La Sistematización de Experiencias, práctica y teoría para otros mundos posibles. Editorial Ed. CEP Alforja, CEAAL e Intermón OXFAM. Mayo 2012, Costa Rica.
Llorente, Y. (2016). La estimulación de la flexibilidad como cualidad de las potencialidades creadoras de los estudiantes mediante el proceso enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Tesis doctoral en soporte digital. Holguín.
Mejías, I. (2015). La enseñanza basada en problemas y ejercicios en la formacion de la habilidad resolver problemas matemáticos en los alumnos de la Facultad Obrero Campesina. Tesis doctoral en soporte digital. Santiago de Cuba.
Moran, J. (2013). “La Orientación Vocacional en los estudiantes de Bachillerato del Colegio Fiscal Dr. Rafael García Goyena de la ciudad de Guayaquil”. Tesis de licenciado en educación. Universidad de Guayaquil. Ecuador.
Rebollar, A. (2013). Un proceso de enseñanza aprendizaje basado en problemas y ejercicios. (Compendio de pedagogía) Didáctica de la Educación Media. Una aproximación. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Rodríguez, A. (2016). La orientación profesional pedagógica hacia la licenciatura de Matemática-Física en el preuniversitario. (Tesis doctoral). Universidad de Granma, Cuba.
Tintaya, P. (2016). Orientación profesional y satisfacción vocacional. Reflexiones en psicología, 15, pp. 45-58. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n15/n15_a04.pdf.