A didactic alternative to perfect the investigative skills of the licentiate in Computer Science. (Original)
Keywords:
computer science; research skills; system of didactic procedures; didactic alternativeAbstract
In the work, a system of didactic procedures is proposed to perfect the investigative skills of Computer Science students. It was prepared as part of a doctoral thesis, using the Functional Structural Systemic Method. It has been applied at the Universidad de Oriente (UO) for five courses, with results that have confirmed that the system provides sufficient evidence about its possibilities of improving the investigative skills of the aforementioned students, by contributing to the development of computational investigative thinking in them.
Downloads
Download data is not yet available.
References
CNA-Chile (2012). Comisión Nacional de Acreditación CNA-Chile. Disponible en: http://lcc.usach.cl/index.php/programas-de-estudio. 2012.
Fergusson, E. M., Alonso, I. y Gorina, A. (2014). Estudio exploratorio sobre la formación investigativa de los estudiantes de Licenciatura en Ciencia de la Computación. Revista Colegio Universitario, 3(1), 1-12.
Fergusson, E. M., Salgado, A., Alonso, I. y Gorina, A. (2015). Consideraciones epistemológicas sobre la formación investigativa del licenciado en Ciencia de la Computación. Revista Órbita Pedagógica, 2(2), 45-68.
Fergusson, E. M., Alonso, I. y Salgado, A. (2016). Propuesta didáctica para perfeccionar la formación investigativa del Licenciado en Ciencia de la Computación. Revista Maestro y Sociedad, 13(2), 13-27.
Fergusson, E. M. (2016). Sistema de procedimientos didácticos para la formación investigativa en Ciencia de la Computación. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente. Cuba.
Fergusson, E. M., Gorina, A., Alonso, I. y Salgado, A. (2018). Perfeccionando los procedimientos didácticos para la formación investigativa de estudiantes de Ciencia de la Computación. Revista Atenas, 4(44), 28-45.
Lissabet, A. (2011). La Cultura Informática del Profesor de Computación en Cuba”, Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 23(3).
Ferreira, G. L. (2005). Modelo curricular para la disciplina integradora en las carreras de perfil técnico e informático y su aplicación en la carrera Ciencia de la Computación (Tesis de doctorado). Universidad Central “Martha Abreu”, Villa Clara, Cuba.
Guerrero, M. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Revista Acta Colombiana de Psicología, 10(2): 15-24.
Rosario, Y. y Ferrer, E. A. (2014). Estrategia para la Formación de Competencias Investigativas en estudiantes de la carrera Ingeniería Informática, Revista Didasc@lia, 5(4), 143-162.
UPES (2007). Plan de estudios de la carrera de Ingeniería en Ciencias de la Computación. Universidad Politécnica de El Salvador. Facultad de Ingeniería y Arquitectura. Disponible en: http://www.upes.edu.sv/facultades/ingenieria-y-arquitectura/ingenieria-en-ciencias-de-la-computacion.html?start=2
Fergusson, E. M., Alonso, I. y Gorina, A. (2014). Estudio exploratorio sobre la formación investigativa de los estudiantes de Licenciatura en Ciencia de la Computación. Revista Colegio Universitario, 3(1), 1-12.
Fergusson, E. M., Salgado, A., Alonso, I. y Gorina, A. (2015). Consideraciones epistemológicas sobre la formación investigativa del licenciado en Ciencia de la Computación. Revista Órbita Pedagógica, 2(2), 45-68.
Fergusson, E. M., Alonso, I. y Salgado, A. (2016). Propuesta didáctica para perfeccionar la formación investigativa del Licenciado en Ciencia de la Computación. Revista Maestro y Sociedad, 13(2), 13-27.
Fergusson, E. M. (2016). Sistema de procedimientos didácticos para la formación investigativa en Ciencia de la Computación. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente. Cuba.
Fergusson, E. M., Gorina, A., Alonso, I. y Salgado, A. (2018). Perfeccionando los procedimientos didácticos para la formación investigativa de estudiantes de Ciencia de la Computación. Revista Atenas, 4(44), 28-45.
Lissabet, A. (2011). La Cultura Informática del Profesor de Computación en Cuba”, Revista Cuadernos de Educación y Desarrollo, 23(3).
Ferreira, G. L. (2005). Modelo curricular para la disciplina integradora en las carreras de perfil técnico e informático y su aplicación en la carrera Ciencia de la Computación (Tesis de doctorado). Universidad Central “Martha Abreu”, Villa Clara, Cuba.
Guerrero, M. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Revista Acta Colombiana de Psicología, 10(2): 15-24.
Rosario, Y. y Ferrer, E. A. (2014). Estrategia para la Formación de Competencias Investigativas en estudiantes de la carrera Ingeniería Informática, Revista Didasc@lia, 5(4), 143-162.
UPES (2007). Plan de estudios de la carrera de Ingeniería en Ciencias de la Computación. Universidad Politécnica de El Salvador. Facultad de Ingeniería y Arquitectura. Disponible en: http://www.upes.edu.sv/facultades/ingenieria-y-arquitectura/ingenieria-en-ciencias-de-la-computacion.html?start=2
Published
2020-11-12
Issue
Section
Artículos
How to Cite
A didactic alternative to perfect the investigative skills of the licentiate in Computer Science. (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 1368-1382. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2075

































