The formation of the social skill solution of conflicts in student’s mayoring in Education and Psychology (Review)
Keywords:
formation; skills; social skills; solution of conflictsAbstract
The article constitutes a scientific proposal directed to go deep into in the themes of the social skills and your process of formation, by keeping in mind the insufficiencies detected about the matter and the difficulties of the educandoses on time to solve in a satisfactory way the diverse conflicts, so much personal, as the town of the profession. For such motive possesses as fundamental objective to offering an approach to the epistemological foundations of the social skill, with emphasis in those of solution of conflicts, and your formative process in the mayoring Education and Psychology, by keeping in mind the professional profile of the same thing. An expert that finds alternatives of solution to the different conflicts of your labor work, appear spontaneously, is precise to form it tenaciously from the first years of your university run, by incorporating in your formation thoses elements that so facilitate it, it who contributes to the integral formation of the same.
Downloads
References
Blanco, D. (2011). Habilidades sociales: Solución de conflictos. Recuperado de http://www.penasblancas.net/descargas/escuela/Habilidades.sociales.DanielBlanco.pdf
Caballo, V:E (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Evaluación conductual. Pirámide, Madrid, 553-595. Recuperado de
https://cideps.com/.../Caballo-V.-Manual-de-evaluación-y-entrenam...
Carbonell, N. (2011). La Educación en Habilidades psicosociales desde la orientación educativa: pautas para su implementación en el contexto de la formación profesional inicial en las universidades pedagógicas. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/27/ncl.htm
Chacón, N. (s.f). La mediación de conflictos en la labor educativa desde un enfoque ético, axiológico y humanista. Recuperado de http://www.cubaeduca.cu/index.php?option=com_content&view=article&id=16467596%3Ala-mediacion-de-conflictos-en-la-labor-ucativa&catid=110%3Apublicaciones&Itemid=101
De Miguel, P. (2014). Enseñanza de habilidades de interacción social en niños con riesgo de exclusión. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(1), 17-26.
Fariñas, G. (2009). Maestro: para una didáctica del aprender a aprender. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Leyva, M. (2014). Manual del psicopedagogo escolar. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Mendo, S., León, B., Castaño, E., Polo, I. y Palacios, V. (2016). Evaluación de las habilidades sociales de estudiantes de Educación Social. Revista de Psicodidáctica, 21 (1), 139-156. Recuperado de www.ehu/revista-psicodidactica
Moll, S. (2016). Para transformar problemas en soluciones. Recuperado de http://justificaturespuesta.com/category/resolucion-de-conflictos/
Moreno, M. (2011). Desarrollo de habilidades sociales como estrategia de integración al bachillerato. (Tesis inédita de maestría). Universidad de Mérida, Yucatán, México.
Mórtigo, A. y Rincón, D. (2018). Desarrollo de competencias emocionales en el aula de clase: estrategia para la resolución de conflictos. Boletín Virtual 7 (2), 104-113.
Ortiz, O.L. (2013). La orientación educativa para la formación de habilidades sociales en adolescentes de secundaria básica. (Tesis inédita de doctorado). Universidad José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.
Sosa, J. A., Sosa, L. R. & González, M. (2015). La pedagogía del docente universitario en la dirección del proceso de formación integral de los estudiantes. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/15/ssl.htm.
Torroella, G. (2001). Aprender a vivir. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Vigotsky, L.S. (1979). El problema de la enseñanza y del desarrollo mental en la edad escolar. Las investigaciones psicológicas escogidas. Moscú: Pedagógica.