The integration of university and general education in the training of the Bachelor of Primary Education

Authors

Keywords:

primary education; professional training; integration; professional model

Abstract

The article addresses a topic that corresponds with the demands required for the development of current Cuban society and, consequently, within the Cuban university. Hence, the need to train a competent professional committed to the Cuban socialist project. In this sense, a pedagogical strategy is proposed for the training of the Bachelor of Primary Education based on the integration of the university and general education. The research was conducted in the Yara municipality, Granma province, Cuba. Different research methods were used, with the materialist dialectic as the guiding method; theoretical, empirical, and statistical methods served to ensure a broad command of the research object, as well as to contribute to the interpretation of the information and the assessment of the results. The implementation of the aforementioned strategy strengthened the relationships between the university and general education in a complementary process during initial training. All of this was carried out considering the characteristics of each educational context and the demands of the current training model.

Author Biographies

  • Vitalio Rodríguez Salas, Centro Universitario Municipal. Yara. Granma. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad de Educación Primaria. Máster en Actividad Física en la Comunidad. 

  • Yudiel Eduardo Aguilar Blanco, Dirección General de Educación. Yara. Granma. Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad Construcción. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar.

  • Arelis Guevara Enríquez, Centro Universitario Municipal de Yara.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Educación Primaria. Especialista de Educación Preescolar. 

References

Baró, E. & Guzmán, T. de J. (2022). Estrategia pedagógica de preparación del docente y el estudiante de la carrera primaria como maestro guía pionero. Revista EduSol, 22(80), 50-64. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v22n80/1729-8091-eds-22-80-50.pdf

Cruz, M. (2011). Estrategia metodológica dirigida al desarrollo de la preparación didáctica de los profesores para asumir la dirección del trabajo político ideológico en la universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive Daumy. [Tesis de maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive Daumy] https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/2481/1/Cruz_11.pdf

García, S., Morales, D. R. & Sosa, L. (2012). La estrategia educativa en el proceso de formación inicial de profesionales de la carrera lenguas extranjeras en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Revista Varela, 1(31), 1-18. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/download/421/840/1759

Mayet, M. F. (2012). El proyecto de vida profesional en la formación inicial del profesor [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García] https://biblioceped.uo.edu.cu/archivos/903.pdf

Navarro, S. M., Valle, A., García, S. & Juanes, I. (2021). La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Cuba. Apuntes. Editorial Pueblo y Educación.

https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/10/investigacion_3_perfeccionamiento.pdf

Romero, E., Sánchez, A. & Aguiar, G. Y. (2022). Talleres teatrales para el desarrollo de la narración oral en escolares de la escuela primaria. Revista EduSol, 22(78), 2-10. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v22n78/1729-8091-eds-22-78-1.pdf

Savourin, Y. & Daudinot, J. (2024). La habilidad profesional pedagógica diagnosticar. Revista EduSol, 24(89), 1-10. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v24n89/1729-8091-eds-24-89-85.pdf

Published

2025-11-20

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

The integration of university and general education in the training of the Bachelor of Primary Education . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(4), 193-210. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5450

Most read articles by the same author(s)