The integration of university and general education in the training of the Bachelor of Primary Education
Keywords:
primary education; professional training; integration; professional modelAbstract
The article addresses a topic that corresponds with the demands required for the development of current Cuban society and, consequently, within the Cuban university. Hence, the need to train a competent professional committed to the Cuban socialist project. In this sense, a pedagogical strategy is proposed for the training of the Bachelor of Primary Education based on the integration of the university and general education. The research was conducted in the Yara municipality, Granma province, Cuba. Different research methods were used, with the materialist dialectic as the guiding method; theoretical, empirical, and statistical methods served to ensure a broad command of the research object, as well as to contribute to the interpretation of the information and the assessment of the results. The implementation of the aforementioned strategy strengthened the relationships between the university and general education in a complementary process during initial training. All of this was carried out considering the characteristics of each educational context and the demands of the current training model.
References
Baró, E. & Guzmán, T. de J. (2022). Estrategia pedagógica de preparación del docente y el estudiante de la carrera primaria como maestro guía pionero. Revista EduSol, 22(80), 50-64. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v22n80/1729-8091-eds-22-80-50.pdf
Cruz, M. (2011). Estrategia metodológica dirigida al desarrollo de la preparación didáctica de los profesores para asumir la dirección del trabajo político ideológico en la universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive Daumy. [Tesis de maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive Daumy] https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/2481/1/Cruz_11.pdf
García, S., Morales, D. R. & Sosa, L. (2012). La estrategia educativa en el proceso de formación inicial de profesionales de la carrera lenguas extranjeras en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Revista Varela, 1(31), 1-18. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/download/421/840/1759
Mayet, M. F. (2012). El proyecto de vida profesional en la formación inicial del profesor [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García] https://biblioceped.uo.edu.cu/archivos/903.pdf
Navarro, S. M., Valle, A., García, S. & Juanes, I. (2021). La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Cuba. Apuntes. Editorial Pueblo y Educación.
https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/10/investigacion_3_perfeccionamiento.pdf
Romero, E., Sánchez, A. & Aguiar, G. Y. (2022). Talleres teatrales para el desarrollo de la narración oral en escolares de la escuela primaria. Revista EduSol, 22(78), 2-10. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v22n78/1729-8091-eds-22-78-1.pdf
Savourin, Y. & Daudinot, J. (2024). La habilidad profesional pedagógica diagnosticar. Revista EduSol, 24(89), 1-10. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v24n89/1729-8091-eds-24-89-85.pdf








