Digital promotional communication strategy for scientific journals (Review)
Keywords:
digital promotional communication; strategies; scientific journals; visibility.Abstract
Many issues impact negatively the visibility of scientific digital publications. As an illustration of such phenomenon, it can be mentioned poor management in terms of digital promotional communication; not only are accountable institutions but also publishing journals. Going through the data available made possible to examine strategies that would impact positively on the amount of loyal users and increase the visibility of this kind of publications. Data collection, analysis, and interpretation of the findings were some of the theoretical methods used during the conducted research. The recommended strategies will be beneficial in terms of the efficient management of digital promotional communication, the quality of editorial processes, the positioning of the journal as well as its impact within the databases.
References
Arias, C. & Rodríguez, L. Z. (2018). Acciones de marketing territorial para el desarrollo del Consejo Popular Aeropuerto Viejo de Bayamo, Cuba. Revista Granmense de Desarrollo Local, REDEL, 2(5). https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/573
Belén, H. (s/f). Marketing Digital. Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción.
Campins, A. (2022). Cómo analizar una página web para optimizarla. InboundCycle. https://www.inboundcycle.com/blog-de-inbound-marketing/analizar-pagina-web.
Castro, N., Triana, D. & Tamayo, Y. (2022). Impacto de la actividad comunicativa en los resultados institucionales. Revista Granmense de Desarrollo Local, REDEL, 6(4), 406-424. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3725
Famet-Andalucía (2014). Introducción al Marketing Digital. Á en red autonomas. https://autonomasenred.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/03/ebook2-_introduccic3b3n-al-marketing-digital.pdf
García, E. & León, M. (2021). Propuesta de Estrategia de Marketing Digital en empresas que planean su introducción exitosa al mercado. ALCANCE, Revista Cubana de Información y Comunicación, 10(26).
http://scielo.sld.cu/pdf/ralc/v10n26/2411-9970-ralc-10-26-14.pdf
Inter Press Services en Cuba (IPS) (2022, junio 6). Emprendimientos de marketing digital revisan su desarrollo en Cuba. https://www.ipscuba.net/economia/emprendimientos-de-marketing-digital-revisan-su-desarrollo-en-cuba/
Kotler, P. (2006). Dirección de Marketing. Paidós.
Luna, A. (2022). Estrategia de comunicación para la promoción de los espacios cinematográficos de la Dirección Municipal del Cine, destinados a niños de 5to y 6to grado del municipio Bayamo [Tesis de maestría, Universidad de Camagüey]
Martínez, G. (2024). ¿Qué es el Marketing Digital? Las mejores estrategias a seguir en el 2024. https://www.mediasource.mx/blog/marketing-digital
Paz, L.E., Jalil, N.J., García, L.A., Mera, R.M. & Mawyin, F.A. (2018). Calidad de revistas científicas. Variables, indicadores y acciones para su diagnóstico. Feijóo. http://eprints.rclis.org/33794/1/2018%20CALIDAD%20DE%20REVISTAS.%20FEIJ%C3%93O.pdf
Penkova, S. N. & Maura, M. (2015). Criterios de calidad editorial para revistas científicas. Latindex (Puerto Rico), Centro de Excelencia Académica (CEA), UPR Río Piedras, Vicepresidencia de Asuntos Académicos y Universidad de Puerto Rico. http://cea.uprrp.edu/wp-content/uploads/2015/09/Criterios-de-eval-para-revistas-SP.pdf
Rincón, A. (2015). Guía para elaborar un plan de marketing digital. https://cdn2.hubspot.net/hub/251261/file-470957483-pdf/E-books/PLAN_DE_MARKETING_DIGITAL_22_ENERO/Plan_de_Marketing_Digital.pdf
Rodríguez, J. E. (2019). Visibilidad de las publicaciones científicas: un modo de fortalecerlas. Suma de Negocios, 10(21), 63-69. https://10.14349/sumneg/2019.V10.N21.A8
Roemer, M. (2017). Elementos del marketing digital versión 2.0. https://www.academia.edu/39808877/Elementos_del_marketing
Sánchez, N. (2021). Estrategia de comunicación promocional para el Centro de Entrenamiento para el Desarrollo de la Comunicación de la Asociación Cubana de Comunicadores Sociales en Granma (2020-2022) [Tesis de maestría, Universidad de Camagüey].
Wanden, C. & Sanz, J. (2022). Visibilidad de la revista Hospital a Domicilio. Hosp Domic., 6(2):59-65. https://scielo.isciii.es/pdf/had/v6n2/2530-5115-had-6-02-59.pdf
Published
Versions
- 2024-09-28 (3)
- 2024-09-28 (2)
- 2024-08-28 (1)








