Epistemological foundations of the treatment of environmental problems in the teaching-learnig process in Chemistry (Review)

Authors

Keywords:

environmental problems; learners; teacher; knowledge; protection

Abstract

Education is an action that already exists in all nations that seeks to improve the quality of life, technological development without neglecting natural resources. Plants, animals, soil, water, among others, are of utmost importance and essential for human life, so it is a duty to conserve these resources, with the responsibility to protect and preserve the environment. The following work has the objective of reaffirming the epistemological foundations of the treatment of environmental problems in the teaching-learning process of Chemistry. For the same, philosophical, sociological, psychological, didactic and pedagogical foundations were taken into account. Theoretical methods such as analysis-synthesis, historical-logical, inductive-deductive, historical-descriptive and empirical methods such as document analysis and observation were applied. This research is of great importance since it is aimed at strengthening and eradicating the insufficiencies that students present on environmental problems and how to assume adequate protection, by acquiring the knowledge, habits, skills, attitudes and values that guarantee responsible behavior in their behavior.

Author Biographies

  • Beatriz Jerez Carrazana, Escuela Militar Camilo Cienfiegos. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación en la Especialidad de Química

  • Elena Piñeiro Alonso, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Química. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

References

Addine, F. (2004). Didáctica. Teoría y práctica. Pueblo y Educación.
Álvarez, C. M. (1999). La escuela en la vida. Pueblo y Educación.
Ausbel, D. P. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognitivo. Trillas.
Bayón, P. (2002). Los problemas medio ambientales. En Revista Educación, 105. Pueblo y Educación.
Blanco, A. (2002). La educación como factor de la práctica social. En A. M. González y C. Reinoso (Eds.), Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía (pp. 239-246). Pueblo y Educación.
Castellanos, D. (2002). Para promover un aprendizaje desarrollador. Pueblo y Educación.
Covas, O. (2006). La educación ambiental a partir de las asignaturas de física y matemática de la educación preuniversitaria. [Tesis Doctoral, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”]. Holguín.
Díaz-Granado, L. M. (2016). Modelo de formación de la cultura científico-ambiental con enfoque martiano en el nivel educativo Preuniversitario. [Tesis Doctoral, Universidad de Granma]. Granma.
Estrategia Nacional de Educación Ambiental. (1997). https://www.ecured.cu/Estrategia_Nacional_de_Educaci%C3%B3n_Ambiental
García, J. (2000). Estrategias didácticas en Educación Ambiental. Ediciones Aljibe.
Giordan, A. (1998). Educación Ambiental: Principios de Enseñanza y Aprendizaje. Los libros de la catarata
González, F. A., Hernández, E. L., & Vila, L. C. (2020). Ejercicios de química para desarrollar la cultura ambiental en el instituto preuniversitario “Fermín Valdés Domínguez” de la provincia de Granma. Cuba. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/03/ejercicios-quimica-cultura.html
Hedesa, Y. (2013). Didáctica de la Química. Pueblo y Educación.
Lenin, V. I. (1964). Obras Completas (t.1). Editora Política.
Mc-Pherson, M. (2004). La dimensión ambiental en la formación inicial de docentes en Cuba. Una estrategia metodológica para su incorporación. [Tesis Doctoral, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”]. La Habana.
Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (1997). Estrategia Ambiental Nacional. CIDEA.
Ministerio de Justicia (1999). Ley 81/99. Gaceta Oficial de la República de Cuba.
Novo, M. (1995). La Educación Ambiental. Bases éticas conceptuales y metodológicas. Editorial Universitas, S.A.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1977). Declaración de la conferencia intergubernamental de Tbilisi sobre educación ambiental. Tbilisi, Georgia. https://www.minam.gob.pe/cidea7/documentos/Declaracion-de-Tbilisi-1977.pdf
Sureda, J., & Colom, A. (1989). Pedagogía ambiental. Barcelona: CEAC.
Vigoa, Y. (2014). La formación de la conducta ambiental en el escolar con diagnóstico de retraso mental leve. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío”]. Granma.
Vygotsky, S. L (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Científico Técnica.

Published

2022-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Epistemological foundations of the treatment of environmental problems in the teaching-learnig process in Chemistry (Review). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(2), 211-233. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3425