The University School as access road to the University of Granma (Original)

Authors

Keywords:

university school; university of Granma; Cuban superior education

Abstract

At the present time the entrance to the universities is governed by different interests which can be personal, of the own universities or of the companies that look for talents in the precedent educations. The article has as objective to socialize the results in the organization and integration of the processes and contexts of vocational formation and professional orientation of the University School of the University of Granma that it favors the access and the entrance to the Cuban Superior Education in those careers that are deficit for the development of the town. They are exposed as results main elements of the work addresses and their methodological orientations for the creation of the University School and the attention to the students.   

Author Biographies

  • Yamilda Arias Verdecia, Universidad de Granma

    Lic. Profesora Asistente. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

  • Eduardo David Pérez Fernández, Universidad de Granma

    Lic. Profesor Auxiliar. Máster en Investigación Educativa. Universidad de Granma. Bayamo. Granma Cuba.

  • Aidara Carrazana Aguilar, Universidad de Granma

    Lic. Instructora. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

References

Arias, Y., Pérez, E. D., y Carrazana, A. (2020) Orientaciones Metodológicas para la elaboración del Programa complementario para la Formación Vocacional y la Orientación Profesional hacia la carrera seleccionada. Dirección de Formación de los Profesionales de Pregrado. {Universidad de Granma. Cuba. [Archivo PDF].
Arias, Y., Pérez, E. D., y Carrazana, A. (2021). Orientaciones Metodológicas para el desarrollo del Programa complementario. Dirección de Formación de los Profesionales de Pregrado. {Universidad de Granma. Cuba. [Archivo PDF]
Colegio universitario. (19 de abril 2021). En Wikipedia. https://es.wikipedia.org/wiki/Colegio_universitario
Fernanda, M. (2006). ¿Educación superior como derecho o como privilegio? Las políticas de admisión a la universidad en el contexto de los países de la región. Dossier: Educación Superior Andamios. 3 no.5 México dic. 2006. Desponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632006000200005
Gaceta oficial de la República de Cuba. Ministerio de Justicia.(2019). Decreto Ley 369/2018. www.gacetaoficial.gob.cu https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-26-ordinaria-de-2019
Gaceta Oficial de la República de Cuba. (2019).Decreto 364 sobre formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada. https://www.mined.gob.cu/publica-gaceta-oficial-de-la-republica-de-cuba-decreto-364-sobre-formacion-y-desarrollo-de-la-fuerza-de-trabajo-calificada/ https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-364-de-2019-de-consejo-de-ministros
Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de Educación Superior.(2019). Resolución No. 202/2019. Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel superior. www.gacetaoficial.gob.cu https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-202-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior
Oviedo, B. (2019). Colegios universitarios: diez años apostando por las carreras de ciencias. Granma. http://www.granma.cu/cuba/2019-05-31/colegios-universitarios-diez-anos-apostando-por-las-carreras-de-ciencias-31-05-2019-21-05-45
Pérez, E. D. (2020). Universidad de Granma se acerca a sus futuros estudiantes. Radio Rebelde. https://www.radiorebelde.cu/noticia/Universidad-de-Granma-se-acerca-a-sus-futuros-studiantes-20201206/

Published

2021-11-27

How to Cite

The University School as access road to the University of Granma (Original). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(4), 379-393. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2886