Fidel Castro’s oratory: an indispensable tool for the teaching of history (Review).
Palavras-chave:
oratory; teaching of history; fidel castro ruz; speech; oratorResumo
Fidel Castro represents without a doubt a continental and global paradigm in the struggle to achieve social justice, his way of thinking was formed in the midst of Cuba dominated by the oligarchic government of the United States and then, after the revolutionary triumph, it was forged in the battle for the vindication of human rights. Fidel Castro´s speeches have been used by the professors who teach History of Cuba at the time of doing the preparation of the subject, although there are still insufficiencies in its use. The present research aims to argue that the oratory of Fidel Castro Ruz constitutes an indispensable instrument for the teaching of history. In order to carry out this investigation theoretical methods such as analysis and synthesis, and empirical ones such as analysis of documents were used. It was very useful at the time it favored the teaching – learning process of this subject.
Downloads
Referências
Castro Ruz, F. (1979). Discurso en el centenario de la caída en combate de Ignacio Agramonte. En De La Demajagua a Playa Girón. La Habana: Ciencias Sociales.
García, G. (1987, agosto 13). El oficio de la palabra hablada. Juventud Rebelde.
Guevara, E. (1970). Cuba ¿Excepción histórica o vanguardia en la lucha anticolonialista? En Obras. 1957-1967. T2. La Habana: Casa de las Américas.
Marrero, M., Pérez, A. y López, L. (s/f). Rasgos de la oratoria de Fidel Castro como paradigma de la comunicación Política. Universidad de Holguín. Recuperado de https://eventos.uho.edu.cu/index.php/
Ojeda, I. (27 de noviembre de 2018). Fidel es un imprescindible de la oratoria, afirma experto mexicano.26. Recuperado de http://www.periodico26.cu/
Riverón Morales, F. F. (2014). Modelo de utilización de revistas literarias como mediador didáctico gráfico en el proceso de enseñanza - aprendizaje de Historia de Cuba.Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Granma, Cuba.
Rodríguez Mejías, K. (2017). El Pensamiento Pedagógico de Fidel Castro en la Formación Político- Ideológica de los Estudiantes de Carreras Pedagógicas. Revista Roca. 13(3), ISSN: 2074-0735. RNPS: 2090.
Rodríguez Mejías, K. (2020). La formación político– ideológica de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Marxismo Leninismo e Historia sustentada en el pensamiento educativo de Fidel Castro Ruz. Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Estudios Socio-Políticos. Escuela Superior del PCC Ñico López. La Habana, Cuba