University artistic education and its impact on inclusive teaching-learning (Original)
Keywords:
arts; communication; development; education; inclusionAbstract
The research conducted on university arts education and its impact on inclusive teaching and learning addressed the relevance of arts in university environments as a tool to promote educational inclusion. The main objective of this research was to analyze the impact of university arts education on inclusive teaching and learning, evaluating how this discipline contributes to the creation of equitable and diverse educational environments in the university context, promoting the active participation of students with diverse abilities and needs. The methodology used was qualitative in approach, with a descriptive design, through surveys to university teachers and students. The main result obtained showed that arts education significantly improves the communicative, emotional and social skills of students, facilitating their integration and participation in the educational process. In addition, it was evidenced that artistic activities promote an inclusive environment, where students feel valued regardless of their abilities. It is concluded that arts education is a fundamental component for the integral formation of university students, contributing not only to their cognitive development, but also to the construction of a more inclusive and diverse society. The integration of arts education in university curricula should be considered a priority to ensure an inclusive and equitable education.
Downloads
References
Fundación Aquae. (2020, 28 de mayo). La educación artística: transformar el presente, soñar el futuro. https://www.fundacionaquae.org/wiki/educacion-artistica/
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6
Jarpa, E., & Matus, T. (2017). Procesos de creación artística para establecimientos educacionales públicos: modelo de programa para el fomento de la educación artística desde la Universidad de Chile. VII Clabes: Séptima Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/download/1641/2377/
Maldonado, K., Cables, E., & Rodríguez, G. (2024). Gamificación: una técnica innovadora de aprendizaje en el ámbito educativo-profesional (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(2), 153-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4399
Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. A. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378
Maldonado, K., Mero, K., Merchán, E., & Lucas, H. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535
Maldonado, K., Rodríguez, A., Toala, F., & Lima, R. (2021). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459
Maldonado, K., Vera, R., & Alcívar, K. (2024). Estrategia didáctica aplicando inteligencia artificial y su impacto en la enseñanza – aprendizaje universitario (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(3), 53-69. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4457
Martínez, M. C. (2010). Docentes de educación artística. Experiencias en el marco de la formación continua. Revista Iberoamericana De Educación, 52, 95–108. https://doi.org/10.35362/rie520578
Martínez, M., Best, A., & Triguero, E. R. (2022). Educación danzaría como contenido transversal de los procesos sustantivos del profesional de la Educación Artística. Didascalias: Didáctica y Educación,13(4), 251-273 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8808755
Meneses, E., & Valencia, E. (2023). El impacto de la educación artística en el desarrollo integral de los estudiantes. Bastcorp International Journal, 2(2), 15–24. https://doi.org/10.62943/bij.v2n2.2023.29
Mora, J. M., & Osses, S. (2012). Educación Artística para la Formación Integral. Complementariedad entre Cultura Visual e Identidad Juvenil. Estudios Pedagógicos, 38(2), 321–335. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000200020
Rojas, P. (2017). Una Educación Artística para Desarrollar el Bienestar Subjetivo. La Experiencia Chilena. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 6(1). https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.011
Sakaguchi, A. (2021). Arte e inclusión: el impacto de la educación artística en la percepción mundial de las personas con discapacidad. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 8, 104-118. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/arte-e-inclusion
Touriñán, L. (2018). La relación artes-educación: educamos con las artes y hay educación artística común, específica y especializada. Revista Boletín Redipe, 7(12), 36-92. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/647
Urbina, L. P. (2021). Estrategia de Educación Artística como herramienta transversal para el desarrollo integral y el fortalecimiento de la creatividad en el aprendizaje del niño, en el grado transición A del Instituto Técnico Mercedes Ábrego, sede Jardín Nacional [Tesis de Grado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6247
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Published
Versions
- 2025-03-28 (2)
- 2025-02-27 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.