Value of empathy applied in pedagogical practices at a global level (Original)
Keywords:
Pedagogy; Principles; socio-emotional; students, impact; empathyAbstract
Empathy has a transformative impact on pedagogical practices by promoting the integral development of students, reducing inequalities and preparing future generations to face global challenges in a conscious and supportive way. The object of study was to establish the importance of the value of empathy applied in pedagogical practices at a global level. Applying a document design methodology and the type of study is explanatory and bibliographic. It was evident that empathy in pedagogical practices has a significant reach at the global level, since it influences the quality of education, the socio-emotional development of students and the construction of more inclusive and tolerant societies. In addition, the lack of empathy in pedagogical practices has a significant academic impact that affects not only the Not only does it require specific training measures that involve both initial and continuing teacher training, as well as strategies aimed at the educational environment in general.
Downloads
References
Avalos, A. M. Q., Murga, O. J. O., & Navarro, B. (2023). Las habilidades sociales en la vida universitaria. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1387-1398. https://scholar.google.es/citations?user=GxVAUl8AAAAJ&hl=es&oi=sra
Baldera B. (2021). Programa en formación en valores para mejorar la convivencia en los estudiantes de la escuela profesional de Sociología de la Universidad Nacional. Repositorio Institucional UNPRG . https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/9451
Chumbe K, Marchena F. (2018). Inteligencia emocional y Empatía en estudiantes de enfermería que realizan prácticas pre - profesionales de la Universidad Privada Norbert Wiener, Lima – 2018. Repositorio Universidad Privada Norbert Wiener. https://repositorio.uwiener.edu.pe/entities/publication/8129926c-7f54-49c9-a142-12b00b720fe0
Diaz P, Martinez N. (2022). Educación en valores para la convivencia escolar. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/749
Flores M . (2023). La inteligencia emocional en la práctica pedagógica. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. http://repositorio.cidecuador.org/jspui/handle/123456789/2730
Fonseca B, Betancourt M, Romero E. (2020). Análisis de las competencias ciudadanas en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física.
http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522020000200202&script=sci_arttext
García Mora, A. T., & García Ortiz, M. M. (2024). Maestro competente contribuye al desarrollo de competencias emocionales en los estudiantes. Repositorio Instituto Técnico Superior de Educación, Perú. https://repositorio.its.edu.pe/handle/20.500.14360/82
Loyola-Illescas, E. (2021). ¿ Qué nos dejó la pandemia? Retos y aprendizajes para la educación superior. Editorial Abya-Yala.
https://books.scielo.org/id/qp4g6
Madera M, Tirado E, González F. (2018). Factores relacionados con la empatía en estudiantes de Enfermería de la Universidad de Cartagena. Enfermería Clínica. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1130862116300626
Molina, W. A. R., Alcivar, D. M. M., Vera, F. M. G., Cedeño, S. M. V., & Vera, C. J. G. (2024). El Papel del Docente en la Promoción de la Educación Inclusiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 10550-10568. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/10359
Palacios J, Ortiz J, Nuñez J, Porrras I. (2019). Competencias sociales en docentes universitarios en la ciudad de Bogotá. Conocimiento Global. https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/45
Palomera R, Briones E, Gomez A. (2019). Formación en valores y competencias socioemocionales para docentes tras una década de innovación. Praxis & Saber. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2216-01592019000300093&script=sci_arttext
Peña Rocha, S. Y. (2020). Gamificación como estrategia pedagógica para potenciar la motivación en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes del grado undécimo del Instituto Técnico Industrial de Tocancipá (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios). https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/14389
Sanchez L. (2024). Estrategia pedagógica basada en la literatura infantil para mejorar la empatía en niños de educación inicial. Repositorio de la Universidad César Vallejo . https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/155677
Segundo N, Maguiña J. (2022). Las habilidades socioafectivas y su relación con el aprendizaje en estudiantes del. Revista Científico-Académica Multidisciplinaria. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3774/8713
Tobón O, Clavijo S, Puerta I, Sanchez J. (2018). Formación académica, valores, empatía y comportamientos socialmente responsables en estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0185276015000072
Ulloque M. (2019). Niveles de empatía en estudiantes de medicina. Archivos argentinos de pediatría.
https://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S0325-00752019000200005&script=sci_abstract&tlng=en
Villafuerte Castro, S. L. (2024). Ética profesional del docente en el proceso de enseñanza, aprendizaje de los estudiantes de Bromatología y Nutrición, Huacho-2023. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/20.500.14067/9540
Zambrano E. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista electrónica de investigación educativa. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412018000100069&script=sci_arttext
Published
Versions
- 2025-03-27 (2)
- 2025-02-19 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.