La adaptación curricular inclusiva en estudiantes con necesidades educativas especiales (Original)ial Educational Needs (Original)

Authors

Keywords:

curricular adaptation; special educational needs; disability; inclusion

Abstract

Many children have limitations for some activities, but they have potential, although they require greater attention; this does not mean inability in certain spheres of life. Many of them have stood out in history for their talents. The objective of this research is to assess the perception of teachers and directors of the “Pedro José Arteta” Educational Unit, regarding the incidence of curricular adaptation in teaching based on the improvement of the teaching-learning process of students with special educational needs associated with disability. In this descriptive, transversal, non-experimental study, the inductive method was used, through qualitative techniques and as the main instrument the survey of 31 professionals from the Educational Unit, with respect to the curriculum and educational skills, as well as curricular adaptation, according to the special educational needs associated with disability. Support was revealed by respondents regarding inclusive curricular adaptations, constant updating of the curriculum, the specific needs of students and the need to constantly innovate in methodological strategies. Areas of improvement are also evident in the use and management of curricular adaptations, as well as in the resources and materials available and in the training and continuous professional development for teachers in this field. The perception of teachers and directors of the institution, regarding curricular adaptations with respect to the inclusion of students with special educational needs associated with disabilities, are valued positively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nancy Dilcelia Jama Fajarda, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes. Guayas. Ecuador

    Máster en Educación. Docente

  • Yury del Rocío Ordoñez Gómez, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes. Guayas. Ecuador

    Licenciada en Educación. Docente

  • Henmeer Franklin Tandazo Mera, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes. Guayas. Ecuador

    Licenciado en Educación. Docente

  • Carlos Francisco Intriago Alay, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes. Guayas. Ecuador

    Licenciado en Educación. Docente

References

Altamirano, D. A. L., Medina, N. E. R., Zhirzhán, Z. M. P., Pinzón, D. M. Z., Maroto, M. de J. P., Aguaguiña, N. L. S., & Quitiaquez, S. X. M. (2021). Análisis de los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales (NEE) posterior al egreso de los centros educativos de nivel secundario y superior. Dominio de las Ciencias, 7(4), 188. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8384008

Arias, J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. ENFOQUES CONSULTING EIRL. www.tesisconjosearias.com

Asamblea Nacional. (2017). Ley orgánica de educación intercultural. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/Ley-Organica-Educacion-Intercultural-Codificado.pdf

Asamblea Nacional. (2019, junio 11). Constitución de la República de Cuba [Text]. Gaceta Oficial. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-5-extraordinaria-de-2019

Ávila, M. A. C., & Joza, K. C. (2021). Análisis de las adaptaciones curriculares en el proceso de inclusión de un estudiante con discapacidad intelectual de bachillerato de la Unidad Educativa Manuel Inocencio Parrales y Guale del Cantón Jipijapa. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 6(9), 787-801. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8094547

Barriga, S. B. P. V. de, Lorenzo, E. C., & Castillo, M. C. M. (2021). La formación docente y su influencia en las adaptaciones curriculares y el aprendizaje de los estudiantes con necesidades educativas especiales. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(4). https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/591

Cisneros, A. J., Guevara, A. F., Urdánigo, J. J., & Garcés, J. E. (2022). Técnicas e Instrumentos para la Recolección de Datos que Apoyan a la Investigación Cientí­fica en Tiempo de Pandemia. Dominio de las Ciencias, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.23857/dc.v8i1.2546

Clavijo, R. G., & Bautista, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Congreso Nacional. (2013). Código de la niñez y adolescencia. Ediciones Legales.

Delgado, A. (2024). Desarrollo de la identidad corporativa de Ebt Freight [Tesina, Universidad Tecnológica de Panamá]. https://www.cliffsnotes.com/study-notes/15382265

Freire, C. G., & Maldonado, W. N. (2019). Adaptaciones curriculares en necesidades educativas especiales asociadas a la discapacidad de los estudiantes de educación general básica superior del colegio universitario UTN en el periodo académico 2018-2019 [Tesis de Licenciatura en Psicología Educativa y orientación vocacional, Universidad Técnica del Norte]. https://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/9179

González, E. P. de L. (2023). Enfoque de la gestión escolar sobre la inclusión educativa. Formación Estratégica, 7(1), Article 1. https://formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/141

Heredero, E. S., Zurita, M. Á., Gómez, L. G. G., Alemany, R. M., & Medina, N. M. (2012). Análisis del proceso de diagnóstico y elaboración de una adaptación curricular: Estudios de casos. Revista Ibero-Americana de Estudos Em Educação. https://doi.org/DOI:10.21723/RIAEE.V7I4.6289

International Organization for Standardization. (2023). ISO 7101:2023(en), Healthcare organization management—Management systems for quality in healthcare organizations—Requirements. Plataforma de navegación en línea (OBP). https://www.iso.org/obp/ui/es/#iso:std:iso:7101:ed-1:v1:en

Medina, M., Rojas, R., & Bustamante, W. (2023). Metodología de la investigación: Técnicas e instrumentos de investigación. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. http://coralito.umar.mx:8383/jspui/handle/123456789/1539

Ministerio de Educación. (2019). Currículos del Ministerio de Educación por Áreas 2020 -2021. https://educarplus.com/2019/06/curriculos-del-ministerio-de-educacion-por-areas%e3%80%902020-2021%e3%80%91.html

Organización Mundial de Salud. (2025). Discapacidad. Temas de salud. https://www.who.int/health-topics/disability

Palacios, T. (2024). Adaptaciones curriculares y su importancia en estudiantes con necesidades educativas especiales. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 10(18), 313-326. https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1273

Pomasqui, V. E. (2020). Adaptaciones curriculares en necesidades educativas especiales asociadas a una discapacidad en educación básica de la unidad educativa “Daniel Reyes” de San Antonio de Ibarra, período académico 2018-2019 [Tesis de licenciatura, Universidad Técnica del Norte]. https://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/10710

Presidente de la República. (2012). Ley Orgánica de discapacidades. Editora Nacional. https://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/es/ec/ec024es.pdf

Ruiz, R. (2020). Dificultades y contradicciones en la respuesta educativa para los alumnos con necesidad específica de apoyo educativo (ACNEAE). Aula, 26(0), 149. https://doi.org/10.14201/aula202026149168

Vilarreal, J. L. (2022). Adaptaciones curriculares en necesidades educativas específicas asociadas a discapacidad. https://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/1322

Published

2025-02-17 — Updated on 2025-03-27

Versions

How to Cite

La adaptación curricular inclusiva en estudiantes con necesidades educativas especiales (Original)ial Educational Needs (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 343-361. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4997 (Original work published 2025)

Most read articles by the same author(s)