Professionalized mathematical systematization: a socio-pedagogical necessity in the training of agricultural engineers (Review).

Authors

Keywords:

content professionalization; problem solving; contextualization; agricultural engineering.

Abstract

The professional model for the Agronomy career conceives the formation of graduates who demonstrate capacity and knowledge, abilities and skills in the solution of professional problems, guaranteeing the conservation of the natural resources available and the sustainability of agricultural production systems. This work proposes the professionalization of mathematical content based on the logic of making mathematical systematization become a holistic and intentional process that emerges as a formative potentiality, since it favors in students the search for solution models to situations related to future professional scenarios, in which they optimize, make decisions and communicate mathematically possible risks and environmental emergency situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marlene Leyva Martínez, Universidad de Granma. Cuba.

    Master en Ciencias de la Educación. Universidad de Granma, Bayamo, Cuba.

  • María Isabel Machado Solano, Universidad de Granma. Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma, Bayamo, Cuba.

  • Luis Manuel Diaz-Granado Bricuyet, Universidad de Granma. Cuba.

    Dirección de Educación en Granma, Bayamo, Cuba.

References

Álvarez, M. (2010). Estrategia didáctica para la dinámica de la interrelación de la formación personal, profesional y social, en el proceso docente educativo de la Matemática. Tesis en opción del Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Camagüey
Diéguez, R. (2001). Aplicación del enfoque holístico al estudio del proceso de solución de problemas matemáticos contextualizados en la matemática básica para la carrera de agronomía. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Diéguez, R. (2001). Un modelo del proceso de solución de problemas matemáticos contextualizados en la matemática básica para la carrera de Agronomía. Eumed.net. Enciclopedia virtual. https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2011/rdb/modelo_del_proceso_solucion_de_problemas.html
Escalona M. (2011). El perfeccionamiento de la enseñanza de la Matemática en la Educación Superior. Su concreción en las carreras de ingeniería en la Universidad de Holguín. Revista Iberoamericana de Educación, 56(extra 4). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4612063
Machado Solano, M. I., Leyva Martínez, M. A. y Bello Rodríguez, G. (2017). Sistema de ejercicios y problemas de Matemática para la carrera de Ingeniería Agrónoma. ROCA. Revista científico - educacional de la provincia Granma.
Mojica, M. A., Raja del Acosta, O., & Martínez C, L. M. (2019). Procedimiento metodológico para la contextualización de las matemáticas en las prácticas agrícolas. Revista Científica Agroecosistemas, 7(2), 65-72. https://aes.ucf.edu.cu/index.php/aes.
Pérez, E. (2009). Sistematización lógica del contenido en la dinámica del proceso enseñanza aprendizaje de la Matemática General. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Puig, J, O; Diéguez Batista Raquel y Torrecilla, Díaz, Raudel (2015) Regularidades de la formación matemática en carreras universitarias de Ciencias Económicas vol. 15, núm. 4, octubre-diciembre, pp. 410-416 Universidad del Zulia Punto Fijo, Venezuela Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90448465007
Puig, O. (2015). La formación matemática en las carreras de Ciencias Económicas. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba
Torrecilla R. (2014). La formación de la capacidad modeladora matemática en el ingeniero. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciego de Ávila.
Leyva M. M. (2022). Modelo de profesionalización de contenidos matemáticos en la formación del ingeniero agrónomo. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad de Granma. Inédito.

Published

2023-08-14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Professionalized mathematical systematization: a socio-pedagogical necessity in the training of agricultural engineers (Review). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 247-256. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4038

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>