Social need to educate primary teachers in the use of information and communication technologies (Original).

Authors

Keywords:

social need; primary teacher; professional skills; information and communications technology.

Abstract

The present work is a review article, which addresses Information and Communication Technologies (ICT) and the social need to train primary teachers of upper secondary level in Cuban pedagogical schools, where they acquire professional skills for the use of ICT. The objective is to reflect on the social need to train primary teachers for the use of ICT in the current Pedagogical School. That is why, through a qualitative methodology of exploratory scope and an exhaustive documentary review of the essential elements in relation to the subject in question, the final reflections show the social need to encourage students to apply the use of technologies in contexts diverse and in daily life, integration, systematization and adaptation of ICTs on the basis of science, technology and technique, the development of society, management of scientific information through infotechnological tools, promoting and implementing strategies that facilitate student learning in technological scenarios and expansion of knowledge related to web 2.0 tools in coordination with the knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luis Manuel Jorge Puig, Instituto Preuniversitario “Ignacio Pérez Zamora”. Jiguaní, Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Informática. Instructor. Instituto Preuniversitario “Ignacio Pérez Zamora”. Jiguaní, Granma. Cuba.

  • Clara Ivia Anaya La O, Instituto Preuniversitario “Roberto Ramírez Delgado”. Niquero. Granma. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Marxismo-Leninismo e Historia. Instructora. Instituto Preuniversitario “Roberto Ramírez Delgado”. Niquero. Granma. Cuba.

  • Calixto Guerra González, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Agronomía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.  

References

Barreto, I., del Toro, M., & Riquenes, A. (2009). Tecnología Educativa: Dos modelos para la acción del maestro. Sello Editor Educación Cubana.
Castañeda, A., Carrillo, J., & Quintero, Z. Z. (2013). El uso de las TIC en la educación primaria: La experiencia enciclomedia. ReDIE. http://redie.mx/ librosyrevistas/libros/usoticseducprim.pdf
Fernández, M. S. (2001). Las Nuevas tecnologías en la educación. Editorial Universidad Autónoma de Madrid.
García, A. (2004). Calidad de la educación en la sociedad de la información. Revista Complutense de Educación, Volumen 15 Número (2), 509-520 https://revistas.ucm.es
López, R., Sánchez, S., & Palmero, D. E. (2022). Potencialidades de la actividad taller de la plataforma Moodle para el desarrollo de los saberes de los estudiantes. ROCA. Revista Científico-educacional de la provincia Granma, 18(2), 1-10 https://roca.udg.co.cu
Núñez, J. (1999). La Ciencia y la Tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. Editorial Ciencias Sociales.
Núñez, J. (2006). Notas sobre Ciencia, Tecnología y Sociedad en Cuba. Editorial Ciencias Sociales.
Rodríguez, A. (2005). Impacto social de la Ciencia y la Tecnología en Cuba: Una experiencia de la medición en macro. Rev CTS, Nùmero 4 Volumen (2), 147-171 https://revistacts.net
Ulloa, E., Matos, Z., & Guibert, I. C. (2005). El trabajo ideopolítico en la consolidación de los intereses profesionales hacia la carrera de Educación Primaria en la Escuela de Habilitación de Maestros Primarios. EduSol, 5(13), 86-94 https://edusol.cug.co.cu
Villegas, J. (2022). La educación bimodal universitaria en la enseñanza de la matemática bajo el enfoque de los principios del constructivismo. ROCA. Revista Científico-educacional de la provincia Granma, 18(2), 1-15 https://roca.udg.co.cu
Villegas, M., Mortis, S. V., García, R. I., & del Hierro, E. (2017). Uso de las TIC en estudiantes de Quinto y Sexto grado de educación primaria. Universidad de Guadalajara, 9(1), 50-63. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v9n1.913

Published

2022-12-23

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Social need to educate primary teachers in the use of information and communication technologies (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(4), 62-76. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3777