The kind of practical teaching in the labor context in the Technical Education and Professional (Original)

Authors

Keywords:

classroom of practical teaching; labor context; educators; technical education and professional; labor entity; didactic structuring.

Abstract

The present article has the objective to propose a road to structure from the didactic point of view the kind of practical teaching in the labor context from the Technical Education and Professional (ETP), which lead along professors, instructional specialists and tutors that perform like educators in the referred educational level. In like manner the didactic components and essential aspects to plan and to execute this class rate in mail with the professional contents of the different specialties of the ETP, are exemplified as well as the conditions of production and the inherent services to a labor entity. On the other hand, the particularities of the learning in this context has its considerations, that way, structure of the subject and the classroom, establish the regulations for planning, organization, development and control of the practical teaching in the centers of education of the ETP at the entities of production and or the services, once the paid tribute experiences was joined by several investigators, aspect that the proposal singularizes. What is approached stands straight like an element of vital importance to achieve the appropriation of the professional contents for the student of the ETP in mail with the socioeconomic requirements that persist as of the present moment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, A. (2012). Concepción didáctico-metodológica para el proceso de enseñanza práctica de la Soldadura, en la entidad productiva. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive”. Pinar del Río.

Aguilar, Y. E. (2019). La práctica laboral en la especialidad construcción civil. Una nueva mirada desde el Enfoque holístico configuracional. Revista Olimpia 16 (53), ps 62-75, http://olimpia.udg.co.cu/ Granma, Cuba.

Aguilar, Y. E. (2019). Metodología para la dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Práctica Laboral. En Congreso Provincial de Pedagogía 2019. Publicado con ISBN 978-959-18-1245-2 Educación Cubana. Granma, Cuba.

Domínguez, E. (2007). La dirección del aprendizaje del Bachiller Técnico en Explotación, Mantenimiento y Reparación de la Técnica Agrícola en el contexto laboral. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Holguín.

Mena, J. (2012). La integración escuela politécnica-entidad laboral: Una necesidad del proceso de Educación Técnica y Profesional: Apuntes para un modelo de formación profesional compartida. CEETP. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive”. Pinar del Río.

Mena, J. (2015). El Método de la formación en la acción profesional-productiva. En Congreso Internacional Pedagogía 2015 (p. 234-246) [foro: 2]. La Habana, Cuba: Educación Cubana.

Ministerio de Educación. (2013). Resolución Ministerial 254/13 Reglamento para la Planificación, Organización, Desarrollo y Control de la Enseñanza Práctica en los Centros Docentes de la Educación Técnica y Profesional y en las Entidades de la Producción o los Servicios. La Habana: Impresoras Gráficas.

Published

2022-02-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The kind of practical teaching in the labor context in the Technical Education and Professional (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(2), 277-301. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3032