Methodological folder forteaching on-line in health-careprofessionals' superation. (Original)

Authors

Keywords:

methodological folder; teaching online; superation; health-careprofessionals'

Abstract

Results of theInstitutional Project presentEvaluation of theimpact of themethodologyforthedevelopment of theintellectual capital in theservices of healththemselves, runningforCiencias'sUniversity Medical of Guantánamo from 2019. Online in health-careprofessionals' superationbasedtheneed of teachingitselfwithinvestigation, particularly in times of grave calamitieslikeCovid'spresent-daypandemic 19, becomingestablishedtheproblem in howcontributingtotheimprovementmethodological of theabove-mentionedsuperation in theinstitution'sacademicfunctioning. Online gottheprimary data onteachingwithanintegration of methods and fact-findingtechniques, withemphasis in themethodologyforhiseffectiveness in theovercoming, tosplit of whomyoucharacterizedtheinitial status of theproblem and methodologicalforpreparation and impartation of sixcoursesdesigned a folder itself online in thesuperation, thatofferslike social becominginvention of efficaciousanswertheformativerequests, scientists, of universityextension, socioeconomic and cultural of thehealth-careprofessionalsitselfin exceptionalsituation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fidel Robinson Jay, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Danay Ramos Duharte, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Yamila Hayde Elia Oquendo, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo, Cuba.

    Master en Ciencias Pedagógicas. Prof. Auxiliar.

References

Avello, R. y Rodríguez, M.A. (2020). La importancia de la motivación en la enseñanza en línea. Recuperado de https://www.gitema.ucf.edu.cu
Beltrán, G.E. y Amaiquema, F.A. (2020). La motivación en la enseñanza en línea. Educación Médica Superior. 33(3).Recuperado de https://gitema.ucf.edu.cu/?p=260
Durand, R. Robinson, F. y Ramos, D. (2021). Acompañamiento intensivo en la formación académica de profesionales de salud: innovación social para el desarrollo doctoral. En Revista Roca, Vol.17, No.3. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca
Gadea, V. (2020). Cómo impartir clases online y no morir en el intento. Educación 3.0. Recuperado de https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/como-impartir-clases-online-y-no-morir-en-el-intento/
Junta de Acreditación Nacional. (2009). Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias del MES. La Habana: Ediciones MES.
Martínez-Salanova, E. (2018). Educomunicación. Media &InformationLiteracy. Recuperado de https://educomunicacion.es/didactica0016educomunicacion.htm
Ministerio de Salud Pública. (2021). Precisiones con respecto al Posgrado. La Habana: Dirección de Docencia Médica, Departamento de Posgrado.
Partido Comunista de Cuba. (2016). Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Tabloide Especial. La Habana: Editora Política
Partido Comunista de Cuba. (2021). Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. Tabloide Especial. La Habana: Editora Política
Proyecto Institucional Evaluación del impacto de la metodología para el desarrollo del capital humano en los servicios de salud en Guantánamo. (2019). Universidad de Ciencias Médicas. Guantánamo: Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica.
Ramos, D., Robinson, F., Casanova, A. L. e Hinojosa, D. (2021)La relación ciencia-tecnología-sociedad e innovación en la formación de los profesionales de la salud en Cuba. En Gaceta Médica Estudiantil. Vol.2, No.1 del 2021. Disponible en www.revgacetaestudian til.sld.cu.
Silva, M. (2002). Cuatro paradigmas y un enfoque de la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.
Unión Europea. (2010). Iniciativa Unión por la Innovación. Comisión Europea para la Investigación, Ciencia e Innovación. Bruselas: Oficina de Información.

Published

2022-02-04

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Methodological folder forteaching on-line in health-careprofessionals’ superation. (Original). (2022). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(2), 19-36. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2982