The Formation of the Psycho-educationalist as a Manager of the Inter-scholars Conflicts Mediation. (Revisión)

Authors

Keywords:

educative needs; conflicts mediation; psycho-educative intervention; educative guidance

Abstract

“The formation of the psycho-educationalist as a manager of the inter-scholars´ conflicts mediation” constitutes a proposal for improving the initial formation of the Pedagogy and Psychology Major Professional from the municipality of Manzanillo. It´s main goal is to reflect on the need of training this professional in the management of the processes of mediation of inter-scholars conflicts in the educational institutions that allows providing solution to the educative needs they face in their professional performance related to the insufficiencies in managing conflicts mediation generated in the dynamics of educational environments. The investigation is of great importance since it proposes a program of psycho-educative intervention for the professionals’ preparation. It is inserted in the educative guidance level. Due to the impact the proposal has in the formation of professionals from the Pedagogy and Psychology Major the authors suggests including the result in the curriculum, as a syllabus program or as an optative one.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Enrique Zamora García, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Máster en Intervención Psicológica en el Desarrollo Humano. Asistente.

  • Isabel Magaly Montano Lahera, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Gerardo Enrique Zamora González, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Máster en Metodología de la Investigación Educativa. Prof. Auxiliar.

References

Barreiro, J. (1999). Mediación escolar: Propuestas, reflexiones y experiencias. En: Situaciones conflictivas en el aula: Propuesta de resolución: encuadre G.R.E.C. Buenos Aires: Paidós.
Bermúdez, R, García, V, Marcos, B, Pérez, L, Pérez, O & Rodríguez, M.A. (2002). Dinámica de grupo en educación: su facilitación. La Habana: Pueblo y Educación.
Bisquerra, R et al. (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.
Burguet, M. (1999). El educador como gestor de conflictos. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Calviño, M. (2000). Orientación Psicológica. Esquema Referencial de Alternativa Múltiple. La Habana: Científico Técnica.
Calviño, M. (2006). Trabajar en y con grupos. Experiencias y reflexiones básicas. La Habana: Félix Varela.
Casa Mayor, G. (1998) ¿Cómo dar respuesta a los conflictos? Barcelona: Grao.
Cucco, M. S. (2004). El método del grupo formativo. Sus principios metodológicos. I Taller Nacional de Coordinadores de Grupo Formativo. La Habana. Cuba.
De Souza, L. (2012). Resolución de conflictos interpersonales en el aula. Tesis Doctoral. Barcelona.
Fuentes, M. (2000). Mediación en la Solución de Conflictos. La Habana: Pueblo y Educación.
Ibarra, L.M. (2005). Psicología y Educación: Una relación necesaria. La Habana: Félix Varela.
Ilich, V. U. (1976). OE en XII Tomos, Tomo IV. Materialismo y Empiriocriticismo. Moscú: Progreso.
Kreidler, W. (2015). Resolución creativa de conflictos. Manual de actividades. Material de apoyo para el programa: “Estrategias para la prevención temprana de la violencia en los niños”. Unión temporal: Fundación para el Bienestar Humano: Surgir.
Rico, P. (2003). La Zona de Desarrollo Próximo. Procedimientos y tareas de aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2021-12-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Formation of the Psycho-educationalist as a Manager of the Inter-scholars Conflicts Mediation. (Revisión). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 18(1), 488-503. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2929