Intensive Accompaniment in the Professionals' of Health Academic Formation: Social Innovation for the Doctoral Development. (Original)
Keywords:
intensive accompaniment; academic formation; doctoral development; professionals of health; social innovationAbstract
Results of the Institutional Project are presented "Evaluation of the impact of the methodology for the development of the human capital in the services of health", in execution for the University Of Medical Sciences Of Guantánamo since 2018. With the investigation, the necessity of the effective intensive accompaniment was based in the academic formation of professionals of the health, settling down the problem in how to contribute to the improvement of the doctoral development of the professionals of the health in the collective academic operation of the institution. With an integration of statistical, empiric, theoretical and mathematical methods the primary information was achieved on the academic formation, with emphasis in the doctoral development in the institution, starting from the initial state of the problem which was characterized and a politics of actions was designed for the intensive accompaniment in the academic formation, to favor of the doctoral development, social innovation as a way for the Medical University to put on under conditions of effective answer to the formative, scientific demands, university extension and socioeconomic and cultural foreseen for the execution of the calendar of the strategic development in the province up to the 2030.
Downloads
References
Guzón, A. (2013). Desarrollo local en Cuba: retos y perspectivas. La Habana: Editorial Academia.
Junta de Acreditación Nacional. (2009). Sistema de Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias. La Habana: Ediciones MES.
Ministerio de Educación Superior (MES). (2018). Instrucción No. 01/2018 Anexos a la Resolución 132/2004 Normas y Procedimientos para la gestión del posgrado. Artículo 30. La Habana: Editorial del MES.
Ministerio de Educación Superior. (MES). (2019). Resolución 140/2019 Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana: Editorial del MES.
Núñez, J. (2012). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. La Habana: Editorial Félix Varela.
Núñez, J. y Castro, F. (2009). Producción social de conocimientos y papel de la educación superior en los sistemas de innovación. Tema 2. En: Universidad para Todos. Curso de conocimiento e innovación para el desarrollo. Parte 1. La Habana: Editorial Academia
Partido Comunista de Cuba. (2016). Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. La Habana: Editora Política.
Silva, M. (2002). Cuatro paradigmas y un enfoque de la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.
Unidad Técnica de Control Externo. (2013). Guía Práctica para la construcción de Muestras. Recuperado de https://www. google.com.cu/search?source=hp&ei=54chXrXEE4v l5gK_
Unión Europea. (2010). Iniciativa Unión por la Innovación. Comisión Europea para la Investigación, Ciencia e Innovación. Bruselas: Oficina de Información
Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo. (2018). Proyecto Evaluación de impacto de la metodología para el desarrollo del capital intelectual en los servicios de salud. Registro de inscripción de proyectos investigativos, cursos y entrenamientos de postgrado. Guantánamo: Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica de la Universidad de Ciencias Médicas.