The Process of Educational Category in the Cuban Universities. How to Develop the Critical Exposition on a Discipline Program? (Original)
Keywords:
educational category; dissertation; critical exhibition; programs of discipline; Full Professor; MathematicsAbstract
The objective of the article is to propose a way to develop the dissertation or critical exposition on a discipline program, which is one of the exercises to be carried out by every university professor who is going to opt for the category of Full Professor, the maximum condition of the established scale for Cuban higher education. Throughout it, the main aspects to take into account when preparing and executing a presentation are explained and exemplified. To illustrate these aspects, the Higher Mathematics discipline was selected for the Civil Engineering career. It was concluded that it is very important to discern the components of a teaching discipline to achieve an effective dissertation or critical exposition on its deficiencies and to propose ways to improve them.
Downloads
References
Alonso, I., Pardo, M., Gorina, A., y Cova, R. (2017). Dinámica socio-funcional de los contenidos matemáticos. Revista Maestro y Sociedad. (Número Especial CONCIMET 2016). https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3283
Alonso, I. (2004). Los valores humanos y profesionales: Una propuesta de sistema de valores para el profesional matemático. Material presentado al colectivo de la carrera de Licenciatura en Matemática de la Universidad de Oriente, Cuba.
Alonso, I. (2010). Concepción y ejecución de la disertación sobre una disciplina. Material inédito empleado por el tribunal de categoría docente de Matemática para PA y PT. Universidad de Oriente, Facultad de Ciencias Naturales y Matemática. Cuba.
Gómez, I., Román, E., Pérez, T., y Esquivel, R. (2015). La gestión de categorías docentes en la universidad de Sancti Spíritus. Rasgos que la tipifican. Revista Estrategias 2(1), 55-66 file:///C:/Users/VRIP65/AppData/Local/Temp/La_Inmortalidad_Condicional_del_Alma.pdf
Iglesias, N., Alonso, I., y Gorina, A. (2019). La interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje del Cálculo Diferencial e Integral. Un instrumento didáctico para su concreción. Revista Magazine de la Ciencia, 4 (1), 115-129.
Iglesias, N., Alonso, I., y Gorina, A. (2017). El Cálculo Diferencial e Integral en las carreras de ciencias técnicas. Especificidades de su enseñanza. Revista Maestro y Sociedad. Vol. 14, No. Especial 3.
Iglesias, N. (2019). Disertación sobre la Disciplina Matemática Superior. Ejercicio presentado a la categoría de Profesor Titular, Universidad de Oriente, Cuba.
Iglesias, N., Alonso, I., y Gorina, A. (2019a). Matriz de articulación del contenido nodal para perfeccionar el aprendizaje del Cálculo Diferencial e Integral. La Innovación educativa para el desarrollo humano y social sostenible. 216-226. Ediciones UO: Universidad de Oriente, Cuba.
Madrazo, A. V., Blanco, Y. y Mora, Y. (2014). El proceso de categorización. ¿Te interesa conocer cómo se realiza? Revista Conrado. 10(46), 82-86.
MES (2016). Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la Educación Superior. Resolución No. 85 /16. Gaceta Oficial de la República de Cuba. https://www.mes.gob.cu/sites/ default/files/documentos/85-2016.pdf