Work with the Map in Environmental Education. (Original)

Authors

Keywords:

environmental, high education, geography, method, education, methodological strategy

Abstract

Working with different cartographic materials is undoubtedly one of the main didactic elements in Geographic Education. Therefore, it is undeniable their link from Geography with aspects related to the geographical area, where the ecosystem inappropriate relationship "Man -Earth" occurs. In the present work a strategy that guides the work with the map as a method for developing environmental education in the teaching aims - learning of geography in basic secondary education from three directions: identifying components of the environment, the comprehensive understanding of environmental problems and appreciation displayed for the protection and care of the environment. The methodological strategy and realization of the educational concept of the author from the results obtained from the evaluation of graduate courses, methodological activities, educational testing and teaching activities with students, demonstrates its effectiveness in transformation of the conceptions of the 20 teachers involved and the resulting reflected influence on student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Josbel Gómez Torres, Universidad de Artemisa. Artemisa, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Elio Lázaro Amador Lorenzo, Universidad Nacional Agraria de La Habana. San José, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

  • Pedro Pablo Recio Molina, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Prof. Titular.

References

Amador, E. L. (2008). Estrategia Metodológica para integrar la Educación Ambiental en la formación permanente del profesor General Integral habilitado de Secundaria Básica. [Tesis de Doctorado]. La Habana: ISP "Enrique José Varona".
Bosques S. R (2019). Ponencia presentada en el II Coloquio de Educación Geográfica. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana, Cuba. Granma.
Gómez, J. (2014). El trabajo con el mapa como método para el desarrollo de la educación ambiental en la Educación Secundaria Básica, desde la Geografía escolar en Secundaria Básica. [Tesis de Doctorado] La Habana: UCP "Enrique José Varona".
MINED (2016). Indicaciones generales y específicas para los profesores de Geografía de la Educación General Politécnica y Laboral. La Habana: Empresa Impresoras Gráficas.
Pérez, A. O., & García, M. (2009). Conexo en dictámenes de peritos o expertos. Curso Pre-evento Pedagogía Internacional 2009. La Habana: Recuperado de: http://www.cubaeduca.cu/medias/pdf/4786.pdf
Ramírez, N et..al, 2009. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Villa Clara: Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Universidad Pedagógica “Félix Varela”. Pág., 46.
Recio, P. P. (2006). Estrategia didáctica de trabajo con el mapa con enfoque desarrollador en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geografía en la educación Secundaria Básica. [Tesis de Doctorado] La Habana: UCP "Enrique José Varona".

Published

2021-04-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Work with the Map in Environmental Education. (Original). (2021). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(2), 372-390. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2367