The itinerant teachers and the development of oral language in students with intellectual disability. (Review)
Keywords:
itinerant teachers; oral language; intellectual disability; itinerant educative attentionAbstract
The present article establishes the relation that exists between the work of itinerant teachers and the development of oral language in children with intellectual disability. It demonstrates how the actions of these professionals answer to the challenges that impose the diversity in the diagnosis of the students that receive the modality of attention of itinerant teachers. The objective of the article is to socialize all the experiences lived in the investigation process, and methods that were applied to compile, interpret and process the information related to the subject. This is a very complex process which required a model and a strategy of preparation for the itinerant teachers. The results show that the strategy contributes to the professional training of itinerant teachers for the stimulation of the oral language in children with intellectual disability.
Downloads
References
Correa, S. M. y Johnson, J. (2004). Facing the Challenges of Itinerant Teaching: Perspectives and Suggestions from the Field. http://www.afb.org/jvib/jvib980704.asp (1 of 31)5/5/2005 8:19:19 AM
Guirado, M.C., Rodríguez, D., y Zulueta, Y. (2018). El desarrollo del lenguaje en educandos con discapacidad intelectual moderada en atención ambulatoria. En J. C. Arboleda. (Ed), V Simposio Internacional de Educación y Pedagogía. (pp. 172-186).
Luckner. J. L. (2017). Preparing to teach committing to learn. An introduction to educating children who are deaf/hard of hearing. Chapter 12 Itinerant teaching.
McFarlane, K., Stewart, B., Lynex, J., Reynolds, M., Clemett, C., Carter. K., Thomas, J. (2017). Itinerant Teachers of Music. Guidelines for school leaders. New Zealand. www.ppta.org.nz
MINED. (1985). Resolución Ministerial 13. La Habana.
Méndez, I., Demósthene, Y., Campo. C., Zurita, C. R y Barreda, M. (2018). Guía para directivos y docentes que atienden a niños y niñas con discapacidad en contextos educativos inclusivos. La Habana, Cuba.
Sánchez, X. y Puentes, T. (2017). Estrategia de superación para el maestro ambulante sobre la psicomotricidad en niños con parálisis cerebral. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba.
Sánchez, X. (2017). La superación de los maestros ambulantes sobre el desarrollo de la psicomotricidad de los alumnos con limitaciones físico – motoras por parálisis cerebral. “Disertación doctoral no publicada”. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba.
Sánchez, X. (2017). La superación especializada del maestro ambulante sobre el desarrollo de la psicomotricidad. “VI Intercambio entre educadores de Latinoamérica” Asociación de Pedagogos de Cuba.
Triana, M., De la Peña & Ferrer. (2014). Atención educativa a los escolares por la vía ambulatoria y en las aulas hospitalarias en Cuba: sugerencias metodológicas. La Habana: Pueblo y Educación.
Zayas Bazán, Y., Gómez, A. L, y Bardina, M. I. (2019). La labor del maestro ambulante: retos en la atención a educandos con discapacidad intelectual. Universidad “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey, Cuba. Olimpia, V. 16 (ISSN 1817-9088)