The benefits of the extensive reading for the professor in formation of Spanish-literature. (Review)

Authors

Keywords:

reading; extensive reading; the preparation; professor in formation

Abstract

The present article presents some derived reflections of a doctoral thesis in progress about the benefits of the extensive reading in the professor's preparation in formation of Spanish-literature for the use of this reading type, for the importance that you/they acquire when becoming a means for the construction of the knowledge and to consolidate a structure of critical, rational and constructive thought that allows the preparation for its acting in the sociocultural context of the different educational levels and contribute to the improvement of the academic yield of the university students. The reading has always been one of the roads more aided for the obtaining of knowledge, for what different techniques should be applied to motivate, to motivate and to increase the knowledge through the reading. It is the extensive reading one of the roads to consent to an enormous variety of texts, in a quick and superficial way, focused to the global understanding of the text. However, the students of the career Degree in Education in the specialty of Spanish-literature demonstrate to possess scarce domain of the abilities to read extensively, to understand and to build meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Madelaine Cabrera Pernia, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Profesor Auxiliar.

  • Alexis Álvarez Cortés, Universidad de Granma. Bayamo, Cuba.

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Acosta, M, I. (2009). La comprensión lectora, enfoques y estrategias utilizadas durante el proceso del idioma español como segunda lengua. Tesis de doctorado no publicada. Universidad de Granada, Granada.
Antich, R., Gardarias, C. D. & López, S. (1986). Metodología de la Enseñanza de la lengua extranjera. La Habana: Pueblo y Educación.
Arias, G. (2010). La escuela y la formación de lectores. En J.R. Montaño y A.M. Abello (Ed.), (Re)novando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura (pp. 45-64). La Habana: Pueblo y Educación.
Baca, V. (2019). La lectura por placer en la Educación secundaria obligatoria. Extraído el 4 de febrero de 2020 desde http://www.eumed.net/rev/ced/30/vmbm.html
Bamford, J. & Day, R. (2002). Extensive Reading: What is it? Why Bother? JALT Journal. Extraído el 8 de octubre de 2007 desde http://www.extensivereading.net/er/online.html
Bosch, G., Breppe, A.M. & Aguirre, V. (2009). El aprendizaje del vocabulario mediante la lectura extensiva en lengua extranjera. Extraído el 20 de febrero de 2020 desde http://wwwlectura extensiva.org.ar
Cabrera, M. (2013). Estrategia didáctica para la preparación del profesor en formación de Español-Literatura para la orientación de la lectura extensiva. Tesis de maestría. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba.
Cassany, D. (2000). De lo analógico a lo digital. El futuro de la enseñanza de la composición. En Lectura y Vida, 21(4), 6-15. Extraído el 22 de enero de 2020 desde http://www.lecturayvida.org.ar.
Ferado, A. (2018). Revisión del enfoque de la lectura extensiva desde la perspectiva de profesores de lengua extranjera: un estudio de caso. Tesis de doctorado no publicada. Universidad Autónoma, México.
Goodman, K. (1967). Psycholinguistic universal in the reading process. En P. Pimsleur y T. Quinn (Eds.). Papers on the psychology of second language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Halliday, M. (1985) Three aspects of children´s language development: Learn Language, Learn about Language, Learn through Language. Unpublished manuscript. Australia: Department of Linguistics, University of Sydney.
Ministerio de Educación Superior (2016). Modelo del profesional. Carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. Plan de estudio E. La Habana, Cuba.
Rodríguez, L., López, A. & Gayoso, N. (2017). El desarrollo de los hábitos de lectura, hoy. En J. R. Montaño & A. M. Abello (Ed.), (Re)novando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura, (pp. 159-193). La Habana: Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2011). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura como ciencia I. La Habana: Pueblo y Educación.
Susser, B. & Robb, T. (1990). EFL Extensive Reading Instruction: Research and Procedure. En JALT Journal, 12 (2), 1-15.

Published

2020-12-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The benefits of the extensive reading for the professor in formation of Spanish-literature. (Review). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 17(1), 97-116. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2139