Tendencies in the orientation to the family of the child with sensorial educational necessity of auditory type in the Cuban context. (Review)
Keywords:
familyorientation; early care; children with sensory educational necessity of auditory typeAbstract
In the realization of the historical trend analysis of the orientation to the family with children of the first childhood and sensory educational necessity of auditory type in the Cuban contextwere considered the following indicators: factors involved in the orientation to the family;ways used for family orientation aimed at the stimulation of the development achievements from birth to two years of life and the areas of development that are pondered in the stimulation of the child with sensory educational necessity of auditory type.The indicators are supported on the theoretical systematization carried out and the interview to specialists of the Early Attention Teamof the Center of Diagnostic and Orientation (CDO) and the Project "The integral logopedicscarein the first Childhood". The analysis is determined in three stages and milestones that marked the changes in each one, which led to the contribution of the main trends.It is for this reason a purpose to reveal the evolution of the family orientation, the factors that were involved in it up to the present and the role played by educational agents and agencies, in order to identify the shortcomings that limit the integral development of the child with sensory educational necessity of auditory type from birth to two years of life.
Downloads
References
Calviño, M. (2000).Temas de Psicología y Marxismo. La Habana, Cuba: Félix Varela.
Cruz, M. D. (2002). La preparación de la familia del niño sordo desde el modelo educativo cubano. Ponencia presentada en el II Congreso de atención a las personas sordas, La Habana, Cuba.
García, A. (2011). La orientación familiar en el sistema educativo. En Enfoques y experiencias en las relaciones escuela-familia-comunidad. Curso 6 de Pedagogía 2011. La Habana, Cuba: MINED
García, M. R. (2009). Estrategia metodológica para el proceso educativo de la sexualidad con un enfoque bilingüe en los escolares sordos. Tesis de doctorado sin publicar, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”, Camagüey, Cuba.
Gómez, E., Gómez, A. y Núñez, O. (2016). La orientación a la familia del niño con disfasia del desarrollo. Transformación, 12 (2), 31-41. Recuperado de http://www.ucp.cm.rimed.cu/uzine/transformacion/
Herrera, C. (1992). ¿Tú hijo oye bien? La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Padilla, L. (2007). Particularidades de la lengua de señas cubana. El valor distintivo de sus componentes. Tesis de maestría en Educación Especial sin publicar, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Padrón, A. y Fernández, A. (2011). Orientación Educativa. Orientación familiar y comunitaria. (Parte II). La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Rodríguez, B. (2012). La educación a las familias con niños sordos para el cumplimiento de su función educativa. Tesis de doctorado sin publicar, Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Villa Clara, Cuba.
Rodríguez, X. (2004). Apuntes de la comunicación y cultura de la comunidad sorda. La Habana, Cuba:Pueblo y Educación.
Salazar, A. (2003). Variante para el diagnóstico de la comunicación familiar con el niño sordo. Tesis de maestría sin publicar. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Valenciaga, C. A. (2003). Programa de lengua de señas cubana para maestros, intérpretes y padres de niños sordos. Tesis de maestría en Educación Especial sin publicar. CELAEE, La Habana, Cuba.