How to structure and to develop an instructive methodological class? (Original)

Authors

  • Isabel Alonso Berenguer Universidad de Oriente
  • Alexander Gorina Sánchez Universidad de Oriente
  • Nilda Iglesias Domecq Universidad de Oriente

Keywords:

structure, develop, exemplify, interdisciplinary, methodological instructional class, mathematic

Abstract

The objective of the article is to propose a way to structure and develop an instructional methodological class, to serve as a guide for teachers with less experience in their development process as university teachers. Through it, the aspects to be taken into account when preparing and executing this class are explained and exemplified. To carry out the aforementioned exemplification, a problem was chosen regarding the interdisciplinary work that must be carried out from the Mathematics subjects, to make its content more understandable and interesting to study. The aforementioned interdisciplinary work focused on the articulation of contents of functions of a real variable (linear, quadratic and modular) with contents of the civil engineer's profession, related to the types of bridges that can be designed and constructed. It is very important to attend each of the components of an instructional methodological class, to efficiently achieve its teaching objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, I. (2010). Estructuración y desarrollo de una clase metodológica instructiva. Material inédito empleado por el tribunal de categoría docente de Matemática para PA y PT. Cuba.
Camarena, P. (2016). La matemática en el contexto de las ciencias. Revista Innovación Educativa, 9 (46), enero-marzo, 46-54. http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id= 179414894003
Iglesias, N. (2019). Orientaciones metodológicas para la articulación del contenido de funciones de una variable real con el de una asignatura del ejercicio de la profesión de Ingeniería Civil. Clase metodológica instructiva presentada a la categoría de PT, Universidad de Oriente, Cuba.
Iglesias, N. y Alonso, I. (2017). Estudio exploratorio sobre la importancia de la matemática para la carrera de ingeniería civil en la Universidad de Oriente. REFCALE, 5(1), 45‐62.
Iglesias, N., Alonso, I. y Gorina, A. (2019 a). La interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje del Cálculo Diferencial e Integral. Un instrumento didáctico para su concreción. Magazine de la Ciencia, 4 (1), 115-130.https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/ view/640/486
Iglesias, N., Alonso, I. y Gorina, A. (2019 b). Matriz de articulación del contenido nodal para perfeccionar el aprendizaje del Cálculo Diferencial e Integral. La Innovación educativa para el desarrollo humano y social sostenible. 216-226. Ediciones UO: Universidad de Oriente, Cuba.
Mañalich, R. et al. (2005). La clase taller de carácter interdisciplinario. Didáctica de las humanidades. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación, Cuba.
MES (2018). Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial de la República de Cuba. 647-709. http://www.gacetaoficial
Ortiz, E. y Mariño, M. de los A. (2014).La clase metodológica instructiva en la Educación Superior cubana. Universidad de Holguín. Cuba.

Published

2020-03-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

How to structure and to develop an instructive methodological class? (Original). (2020). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 16(1), 198-212. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1440