Diagnosis of the state of guidance for adolescents in Basic Secondary school for conflict resolution (Original)
Keywords:
Educational orientation; adolescence; basic secondary school; conflictsAbstract
A diagnosis is made in the Ramón Paz Borroto ESBU of the Bartolomé Masó Márquez municipality of the Granma province, in the period between December 2021 and April 2022, with 27 seventh grade adolescents, in which three empirical methods are studied essential dimensions, with their respective indicators, which are measured from a qualitative scale. The results indicate communication and self-assessment as spheres of greatest influence in interpersonal relationships, which constitute the main area of conflicts that affect school dynamics and demand educational guidance as an effective way of resolution, in the context of educational work of the school institution.
References
Caballero, M. J. (2010). Convivencia escolar, Un estudio sobre buenas prácticas. Revista paz y conflictos, 1(3), 154-169. https://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/448
Guerrero, C., López, E., & Meza, Y. E. (2011). Diagnóstico de los conflictos estudiantiles y su manejo, para el diseño de unidades conceptuales en una cartilla pedagógica. Escenarios, 9(2), 58-69. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4495535.pdf
Ibarra, L. M. (2002). Adolescente en crisis vs crisis de la adolescencia. En Introducción a la Psicología. Texto Básico del Concurso de Formación de Trabajadores Sociales.
Ibarra, L. M. (2006). Psicología y educación: una relación necesaria. Editorial Félix Varela.
Ibarra, L. M. (2007). Los conflictos escolares: un problema de todos. Consultado en mayo 2010. https://www.psicologia-online.com/los-conflictos-escolares-un-problema-de-todos-2598.html
Martorell, C. (2008). Convivencia escolar: casos y soluciones. http://carei.es/wp-content/uploads/casos_soluciones-Generalitar-Valenciana.pdf
Valencia, A. M., & Zapata, S. V. (2007). La solución de conflictos a través de la mediación en el aula [Tesis de licenciatura, Universidad Tecnológica de Pereira]. UTP. https://repositorio.utp.edu.co/items/e77f4a6a-4108-44f1-be18-208d93310e87
Guerrero, C., López, E., & Meza, Y. E. (2011). Diagnóstico de los conflictos estudiantiles y su manejo, para el diseño de unidades conceptuales en una cartilla pedagógica. Escenarios, 9(2), 58-69. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4495535.pdf
Ibarra, L. M. (2002). Adolescente en crisis vs crisis de la adolescencia. En Introducción a la Psicología. Texto Básico del Concurso de Formación de Trabajadores Sociales.
Ibarra, L. M. (2006). Psicología y educación: una relación necesaria. Editorial Félix Varela.
Ibarra, L. M. (2007). Los conflictos escolares: un problema de todos. Consultado en mayo 2010. https://www.psicologia-online.com/los-conflictos-escolares-un-problema-de-todos-2598.html
Martorell, C. (2008). Convivencia escolar: casos y soluciones. http://carei.es/wp-content/uploads/casos_soluciones-Generalitar-Valenciana.pdf
Valencia, A. M., & Zapata, S. V. (2007). La solución de conflictos a través de la mediación en el aula [Tesis de licenciatura, Universidad Tecnológica de Pereira]. UTP. https://repositorio.utp.edu.co/items/e77f4a6a-4108-44f1-be18-208d93310e87
Published
2023-04-12
Issue
Section
Articles
How to Cite
Diagnosis of the state of guidance for adolescents in Basic Secondary school for conflict resolution (Original). (2023). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 7(2), 63-74. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3913