Identification of market opportunities for the marketing of scientific-technical university products and services (Review)

Authors

  • Juan Alberto Espinosa Verdecia Universidad de Granma
  • Pedro Ángel Castro Contreras Universidad de Granma
  • Luis Manuel Gallardo Ramírez Universidad de Granma

Keywords:

marketing; services; products; agricultural

Abstract

The Centers of Higher Education in the world, constitute a bulwark where science and technology are forged. In this way continuity is given to the culture of humanity and in turn it is promoted and developed. Currently, universities, besides being educational-training centers, have become producers of goods and services resulting from, or linked to, their scientific-technical activity. That is why this work is aimed at investigating, how to take advantage of the demands and needs of the agricultural sector for the commercialization of scientific and technical products and services from the University of Granma ?, which allows designing a procedure for the search of opportunities for market that contributes to improve the commercialization of scientific and technical products and services in the agricultural sector in Granma.

Author Biographies

  • Juan Alberto Espinosa Verdecia, Universidad de Granma

    Profesor Asistente

  • Pedro Ángel Castro Contreras, Universidad de Granma

    Profesor Titular

  • Luis Manuel Gallardo Ramírez, Universidad de Granma

    Profesor del Departamento de Economía

References

Association, A. M. (25 de mayo de 2006). American Marketing Association. Obtenido de «http://www.marketingpower.com/_layouts/Dictionary.aspx?dLetter=P

Chiavenato I (2000) Introducción a la teoria general de la administración, Mc Graw-Hill, Santa Fé de Bogotá, Colombia.

Dias, M. (23 de mayo de 2008). Universidad Nacional Experimental. Obtenido de Universidad Nacional Experimental: http://www.deconceptos.com

Garciandía Mirón, G.N. , & Sóñora Revoredo, R.M.(2014). Instrumento matricial para la Identificación y análisis de oportunidades de mercado en el diseño estratégico organizacional. CD-ROM XIII CONFERENCIA Internacional de Ciencias Económicas. Camaguey, Cuba: Universidad de Camaguey

Gil, L. M. (2016). La Gestión comercial de servicios académicos universitarios: evolución y perspectivas en la Universidad de Granma. Estrategia y Gestión Universitaria, 29.

Keller, P. K. (2006). Dirección de Marketing. En P. K. Keller, Dirección de Marketing (pág. 372). DuodécimaEdición.

Kerin, H. y. (2009). Marketing. En H. y. Kerin, Marketing (pág. 254). Novena Edición McGraw Interamericana.

Kotler, P. (1995). Dirección de Mercadotecnia. En P. Kotler, Dirección de Mercadotecnia (pág. 3). México: Diana.

Méndez, F. (5 de enero de 2004). Márquetin, comercialización y orientación al mercado. Obtenido de Definición y tendencias principales: http://www.economia.com

Milán, G. (2014). Identificación de oportunidades de mercado en función de productos agrícolas. Bayamo.

Nudes, P. (2012). Concepto de Gestión Comercial. Enciclopedia de Gestion, 5.

S.A, C. (1999). Diccionario de Marketing. En C. S.A, Diccionario de Marketing (pág. 277).

Saragosa, E. (2008). Problemas actuales en la comercialización agropecuaria. Ciego de Avila: Paper presented at the 2do taller de asesoríajurídica de Flora y Fauna.

Kotler, P. (2002). Dirección de Mercadotecnia (E. D. México. 4 ed.)

Kotler, Philip: Dirección de Marketing. Edición del Milenio. Décima Edición. Editorial Prarson.

Published

2018-12-05

How to Cite

Identification of market opportunities for the marketing of scientific-technical university products and services (Review). (2018). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 2(4), 165-175. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/569