Historical characterization of attention to diversity in primary school-family integration

Authors

Keywords:

primary school; family; educational guidance; attention to diversity; comprehensive education; integrative trend

Abstract

Education is a process aimed at the comprehensive formation of the personality of present and future generations and includes the fulfillment of various objectives that are gradually achieved as students progress through educational levels. In this regard, at the primary education level, a profound relationship between education and educational guidance is evident, both undergoing a process of refinement in their approaches, focused on attention to diversity from a personological perspective. Considering these references, the article aimed to characterize attention to diversity in primary school-family integration from a historical perspective. For this purpose, theoretical methods (historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive) and empirical methods (observation, interview, survey, and document analysis) were used. The main result revealed that educational guidance and attention to diversity in the primary school-family relationship has evolved toward integrative educational guidance, with an emphasis on personological development. This, in light of the third educational improvement, requires the use of various intentional pathways to establish a guidance process that addresses the diversity of learners with respect to the diversity of families.

Author Biographies

  • Mayelín La O Núñez, Dirección Municipal de Educación. Manzanillo. Granma. Cuba

    Licenciado en Educación Primaria. Docente Especialista Principal

  • Victoria Elvira Torres Moreno, Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Química. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. 

  • Yumila Pupo Cejas, Universidad de Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación. Maestros primarios. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Báez, A. (2020). Modelo didáctico de atención a la diversidad de estudiantes en la sistematización del contenido matemático en el nivel educativo preuniversitario. [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].

Bosada, M. (2020, febrero 5). ¿Cómo introducir la orientación en la educación infantil y primaria? https://www.educaweb.com/noticia/2020/02/05/como-introducir-orientacion-academica-profesional-infantil-primaria-19068/

Galarza, M., Tipán, L. N., Martínez, M. G. & Ortiz, W. (2023). Influencia de la relación escuela familia comunidad en el rendimiento académico del área de estudios sociales en los estudiantes de séptimo año. Sinergia Académica, 6 (Especial), 58-80. https://sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/106/209

Martín, T. Y., Ortiz, O. L. & Díaz, F. (2017). La relación orientación-educación-desarrollo, una valoración desde la corriente integrativa de la orientación en Cuba. ROCA. Revista científico - educacional de la provincia Granma, 13 (4), 365-375. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6759724.pdf

Piñeiro, E. (2020). Metodología para la atención a las diferencias individuales a través del trabajo independiente en estudiantes de la Licenciatura en Educación. Química. [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].

Recarey, S. C. (2011). La orientación educativa en su devenir histórico. En: Del Pino, J. L., Rodríguez, M. & Recarey, S. C. (2011). Orientación Educativa I (pp.29-36). Editorial Pueblo y Educación.

Rico, P., Santos, E. M., Martin-Viaña, V., García, M. & Castillo, S. (2008). El modelo de escuela primaria cubana. Una propuesta desarrolladora de educación, enseñanza y aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación.

Rivera, R. R., Cedeño, C. V., Rodríguez, A. & Ortiz, W. (2024). La relación escuela familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje de estudiantes de segundo grado, Unidad Educativa Juan Cruz Aizprúa en el período lectivo 2023- 2024. Revista Mapa, (35), 151-174. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/436

Rojas, A. L., Estéves, M. A. & Rodríguez, R. (2021). Maestría en Educación. Mención Orientación Educativa: una opción para la formación psicopedagógica del docente en Ecuador. Revista Conrado, 17(79) ,96-106. https://ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1701

Torroella, G. (2011). La educación y la orientación como la preparación del hombre para la vida. Pueblo y Educación. En: Del Pino, J. L., Rodríguez, M. & Recarey, S. C. (2011). Orientación Educativa I (pp.1-10). Editorial Pueblo y Educación.

Vélaz de Medrano, C. (1998). Orientación e intervención psicopedagógica. Concepto, modelos, programas y evaluación. Ediciones Aljibe, S.L.

Zambrano, D. (2020). La preparación del maestro primario de nivel medio superior para la atención a la diversidad. [Tesis de doctorado, Universidad de Granma].

Zendesk (2023, marzo 13). Cómo involucrar a los padres de familia en la escuela con 6 estrategias claves. https://www.zendesk.com.mx/blog/como-involucrar-padres-familia-escuela/

Published

2025-07-30

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Historical characterization of attention to diversity in primary school-family integration . (2025). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 9(4), 156-172. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/5448

Most read articles by the same author(s)