Educational actions for community environmental education from university extension (Original)

Authors

Keywords:

community environmental education; environmental problems; university extension; educational actions

Abstract

Community environmental education is a process that requires the conscious and active participation of its inhabitants and local actors in the search for solutions to environmental problems; this requires new methodologies and tools from the university extension that have an impact on achieving greater involvement and autonomy. The research was carried out in the community of Pedro Pompa, municipality of Bayamo with the objective to design educational actions for environmental training in the community as a contribution to sustainable development from the university extension. Theoretical, empirical and mathematical-statistical methods were applied, based on participatory action-research methodology, established on the need for the articulation of the inhabitants and local actors who have involvement in the community. As main results, the acquisition and exchange of knowledge, the awareness of participants regarding the care and conservation of the environment, positive transformation in the modes of action of the community and the integration of community actors to solve the problems presented.

Author Biographies

  • Imilsis de los Ángeles Virelles Espinosa, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Geografía.   Máster en Educación. Profesor Auxiliar.

  • Camilo Orozco Acuña, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Cultura Física. Máster en Actividad Física en la Comunidad. Profesor Auxiliar.

  • Alexeis Rosabal Quintana, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Ingeniero Forestal. Máster en Ciencias Forestales. Profesor Auxiliar.

References

Carriera, M. J. (2010). La gestión de proyectos socioculturales una aproximación desde sus dimensiones. Centro Nacional de Superación para la Cultura. http://www.cnsc.cult.cu/wp-content/uploads/publicaciones/textos/La_gestion_de_proyectos_socioculturales.pdf

Izaguirre, R., Ortiz, M. J. & Alba, D. (2019). La extensión universitaria como proceso pedagógico enfocado al desarrollo local. Roca. Revista científico - educacional de la provincia Granma, 15 (2). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/787

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (CITMA). (2016). Estrategia Ambiental Nacional 2016/2020. CITMA.

Ministerio de Educación Superior. (MES). (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. MES

Miranda, R. L., Pell, S.M. & Viñet, B. (2012). Estrategia para la educación ambiental comunitaria en el Consejo Popular Vedado-Malecón. Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo: Revista electrónica de la Agencia de Medio Ambiente, 12 (22). https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/172

Santos, I., Mc Pherson, M. Villalón, G., Marimón, J. A., Fernández, R., Parada, A., Pérez, T. & Merino, T. (2009). Didáctica de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Curso 37. Sello Editor Educación Cubana.

Tommasino, H. & Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 67, 7-24. https://www.redalyc.org/pdf/373/37344015003.pdf

Published

2023-10-24 — Updated on 2024-02-09

Versions

Issue

Section

Articles

How to Cite

Educational actions for community environmental education from university extension (Original). (2024). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 8(1), 30-45. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/4281 (Original work published 2023)

Most read articles by the same author(s)