Impact of communication activity on institutional results (Review)

Authors

Keywords:

communication; impact; processes; institutional results

Abstract

The research presented supports its development in the use of theoretical and empirical methods of proven value. Its objective is to assess the impact of university communication management in the fulfillment of institutional objectives. This need arises as a result of the integration process of Higher Education Institutions, which allowed a significant step to be taken, since it revealed that, in order to ensure the successful fulfillment of the proposed goals and objectives, with greater rationality in the use of resources, It is essential to have a formal structure that manages university communication with a strategic approach. As a consequence of this research, the development of the University of Camagüey is evidenced in close correspondence with the demands of society, preserving and promoting local, national and universal culture and heritage, through its substantive processes, and has achieved satisfactory results since the point of view of extension, research and teaching.

Author Biographies

  • Niurka Castro Domínguez, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Licenciada en Comunicación. Máster en Desarrollo Socioeconómico Local. Profesora Asistente.

  • Dayneris Triana Pill, Universidad de Camagüey. Camagüey. Cuba.

    Licenciada.  Master en Ciencias. Profesora Auxiliar.

  • Yamilés Tamayo García, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

    Ingeniera Industrial. Máster en Ingeniería Industrial. Profesora Asistente.

References

Barbera, C. (2011). La función de la comunicación organizacional en un ambiente de cambio. Escuela Superior de Comercio y Administración: Instituto Politécnico.
De Aguilera, M., Batlle, P. F., & Fernández, A. B. (2010). La comunicación universitaria. Modelos, tendencias y herramientas para una nueva relación con sus públicos. Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 8(2), 90-124. https://doi.org/10.7195/ri14.v8i2.248
Marín, A., Trelles, I., & Zamarrón, G. (2005). Universidad y Comunicación Social de la Ciencia. Universidad de Granada.
Marín, A., Trelles, I., & Zamarrón, G. (2005a). Mass media y Universidad. El reto de la comunicación en las universidades. Ediciones de la Universidad de Granada.
Rosental, M., & Iudin, P. (1981). Diccionario filosófico. Editora Política.
Villegas, A. (1986). El liberalismo. Universidad Nacional Autónoma de México.
Trelles, I. (2004). Comunicación Organizacional. Selección de lecturas. Editorial Félix Varela.
Trelles, I. (2004a). Comunicación universitaria: gestión versus improvisación. Universidad de la Habana.
Trelles, I. (2008) Trelles, I. (2008). La comunicación universitaria de la ciencia y tecnología: espacio natural para la socialización del conocimiento en aras del desarrollo sustentable. Bitácora-e Revista Electrónica Latinoamericana de Estudios Sociales, Históricos y Culturales de la Ciencia y la Tecnología, 1, 52-65. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/25946
Trelles, I. (2001). Comunicación Organizacional. Selección de Lecturas. La Habana: Félix Varela.
Pérez, R. A. (2014). La estrategia como campo de estudio. ¿Tenemos ya un nuevo paradigma? Revista Mediterránea de Comunicación, 5(2). http://hdl.handle.net/10045/43161

Published

2022-12-10

How to Cite

Impact of communication activity on institutional results (Review). (2022). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 6(4), 406-424. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/3725