The execution of independent work in teacher training (Revision)

Authors

Keywords:

independent work, conception of independent work, developmental teaching, genitive independence

Abstract

The objectives declared in the UNESCO 2030 agenda in education include raising the quality of this process, to which Higher Education is no stranger in the search for professionals increasingly committed to the changes that occur in society contemporary. Consequently the independent work of the students contributes to the gradual increase in the level of cognitive independence, which requires a developmental conception that starts from the change of position between teachers and students, gradually increasing the degree of complexity of the tasks, as well as teaching reasoning and study according to the professional preparation of future teachers. In this way, a didactic model of independent work management is introduced and the subsystem related to its execution is characterized. To achieve the proposed objective, modeling and the structural systemic approach were fundamentally used as theoretical methods.Keywords: independent work, conception of independent work, developmental teaching, genitive independence.

Author Biographies

  • Victoria Elvira Torres Moreno, Universidad de Granma

    Dr. C. Profesora Titular.  Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

  • Gladys Pérez Torres, Universidad de Granma

    M. Sc. Profesor Auxiliar.  Licenciada en Psicología.  Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

  • Yumila Pupo Cejas, Universidad de Granma

    Dr. C. Profesor Auxiliar.   Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba.

  • María Luisa Tiá Pacheco, Dirección Municipal de Educación. Manzanillo. Granma. Cuba

    Dr. C.  Profesora Titular. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación. Química. Dirección Municipal de Educación. Manzanillo. Granma. Cuba. 

References

Álvarez, C. M. (1990). Diseño curricular de la Educación Superior. Pedagogía 90. La Habana.
Álvarez, C. M. (1999). Trabajo independiente. La Habana: Pueblo y Educación.
Álvarez, I. (2004) Dinámica del P.D.E. de la Educación Superior. (Folleto digital). Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Bonet, L., Torres, V., y Briñones, A. (2018) Metodología para la dinámica de las relaciones interdisciplinarias entre la Química y la Didáctica de la Química. En: Libro Ciencia e innovación tecnológica, volumen II, en coedición bajo los sellos editoriales Redipe-Edacun (Colombia-Cuba). ISSN 978-959-7225-34-8
Fuentes, G. (2011). La formación de los profesionales en la contemporaneidad. (Folleto digital). Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Fuentes, H., Benítez, J., López, F., Albán, A., y Guijarro, R. (2017). Dinámica del proceso de enseñanza - aprendizaje en la Educación Superior: una aproximación hacia el enfoque por competencias desde lo holístico Configuracional. Revista Dilemas Contemporáneos, 4 (2), 1-12.
Frutos, L. (2021). La dirección del trabajo independiente en entornos virtuales de aprendizaje. [Tesis de doctorado sin publicar]. Universidad de Granma. Granma. Cuba.
García, G., Rivera, G., Chirino, M., Addine, F., Del Pino, J., Recarey, S., y Robas, E. (2005). El trabajo independiente. Sus formas de realización. La Habana. Pueblo y Educación.
García, A., Ulloa, E., Peñate, J., y Reyes, R. (2019). Reflexiones pedagógicas. La Habana: Editorial Universitaria. (Folleto digital). ISBN 978-959-16-3246-3 (PDF).
González, W. (2018). Aproximación al proceso de enseñanza- aprendizaje desarrollador en la Educación Superior. Recuperado de https://www.researchgate. Net.
Jerez, A. (2020). Modelo didáctico de tratamiento al autoaprendizaje en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Física en la Educación Preuniversitaria. [Tesis de doctorado sin publicar]. Universidad de Granma. Granma.
Pérez, C. (2001). El trabajo independiente: vía y acción para un pensamiento creador. Curso pre reunión presentado en Pedagogía 2001. La Habana (s.n). Material mimeografiado.
Moncayo, O., Torres, V., Martínez, M., Pupo, Y., Tía, M., y Pérez, G. (2020). La activación regulación del aprendizaje en la asignatura Fundamentos de la Administración. En Revista Conrado. 16, No 74. (mayo- junio) 266-275.
Ortiz, J. (2020). Sistema de procedimientos para la dinámica del proceso de enseñanza- aprendizaje de la física en la educación preuniversitaria. [Tesis de doctorado sin publicar]. Universidad de Granma. Granma.
Pidkasisty P. I. (1986) La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.
Piñeiro, E., Torres, V., y Moreno, J. (2018). Concepciones teóricas de la atención a las diferencias individuales a través del trabajo independiente. En: Libro Ciencia e innovación tecnológica, volumen II, en coedición bajo los sellos editoriales Redipe-Edacun (Colombia-Cuba). ISSN 978-959-7225-34-8
Silvestre, M. (1999). Aprendizaje, educación y desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación. p. 23.

Published

2021-11-27

How to Cite

The execution of independent work in teacher training (Revision). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(4), 367-378. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2885

Most read articles by the same author(s)