Psychopedagogical intervention and professional improvement of the graduate of the Bachelor of Education. Pedagogy-Psychology

Authors

Keywords:

psychopedagogical intervention; professional competition; professional performance; professional overcoming

Abstract

Some elements come under a system in the present work, than as from the theoretic positions that they assume the authors in the attention to psychopedagogical intervention, constitute important guidelines for their application in the educational practice. In such sense stands out the polemic character and complex of this category, his value to understand the necessary relation between the process of overcoming and the professional performance of this specialist as from conceiving the same like a professional integrative competition of the professional processes, measuring instrument used in hat-makings of the mode of acting of the graduate one belonging to Pedagogy-Psychology. The job of theoretic methods allowed examining the prevailing positions about this construct and elaborating a definition from the perspective that presents itself.

References

Bassedas, E. (1988). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva constructivista. Cuadernos de Pedagogía, 159, 65-71.
Calzada, A. M. (2013). Estrategia pedagógica para la formación del profesional de la carrera Pedagogía – Psicología como interventor educativo familiar. Tesis presentada en opción al título académico de Master en Investigación Educativa. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío”. Manzanillo. Granma.
Carpio, A. (2007). Propuesta para la intervención psicopedagógica con vista a la mejora de la orientación en el contexto del Centro Universitario de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. ISBN: 978-84-691-3504-4 Dipòsit legal: GI-492-2008.
Coll, C. (1991). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona: Ediciones Paidós:
Collazo, B. y Puentes, M. (1992) La orientación en la actividad pedagógica. La Habana.
Edidson, N. (2015). Intervención psicopedagógica. Psicología educativa. Universidad Alas Peruanas. Disponible en: http://www.profesoredidsonfuentes.com/.
García, S. (2011). Modelo pedagógico de la dinámica de la formación inicial del profesional de la carrera Pedagogía-Psicología. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma.
Henao (2006). Qué es la intervención psicopedagógica: definición, principios y componentes. AGO.USB Medellín-Colombia V. 6 No 2 PP. 1 47-31 5 Julio - Diciembre 2006 ISSN: 1657-8031. Disponible en: http://web.usbmed.edu.co/usbmed/elagora/docs/agora10/Agora%20Diez%20%28Tema%204%20Que%20es%20la%20Intervencion%20Psicopedagogica%29.pdf
Huerta, L. (2017). Diseño, implementación y valoración de un programa de formación de asesores psicopedagógicos en ejercicio desde un modelo educacional constructivo de intervención psicopedagógica. Tesis Doctoral. Universidad de Barcelona. España.
Huguet, T. (1993). Distintos modelos de intervención. Revista Aula de Innovación Educativa 19. [Versión electrónica]. Disponible en http://aula.grao.com/revistas/aula/019-actividades-de-aprendizaje-y-materiales-de-ensenanza-en-ciencias-sociales/reflexiones-aqui-y-ahora-sobre-el-papel-del-asesor-psicopedagogico-en-los-centros.
Luna, M. (2011). Estudio sobre el trabajo de dos orientadores de educación secundaria expertos y eficaces. Tesis Doctoral. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad Autónoma de Madrid.
Ministerio de Educación Superior (2019). Resolución No. 140- 2019 Reglamento de Posgrado. La Habana.
Solé, I. (2005). Formación continua y competencia profesional de los asesores psicopedagógicos. En C. Monereo, & J. I. Pozo (Eds.), La práctica del asesoramiento educativo a examen (pp. 273-286). Barcelona: Graó.

Published

2021-06-02

How to Cite

Psychopedagogical intervention and professional improvement of the graduate of the Bachelor of Education. Pedagogy-Psychology. (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(3), 1-11. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2593