Educational function of families of schoolchildren with special educational needs of intellectual type (Original)

Authors

  • Pedro Antonio Sánchez Matos Escuela Municipal del Partido de Yateras
  • Yaimara Mondelo Domínguez Universidad de Guantánamo
  • Yanisley Paz Matos Policlínica "Fausto Favier Favier"

Keywords:

family dysfunction; intellectual disability; evaluation; educability; educative communication

Abstract

In this article the insufficiencies in the fulfillment of the educative function by the families of schoolchildren with special educational needs of intellectual type are studied. This study was carried out in a special school of Yateras municipality. It establishes as objective, to evaluate the behavior of this function in the aforementioned territory. The research was carried out with 125 families who have children in the Salvador García Agüero de Palenque school in the mentioned municipality. The 146 children who attend the teaching center in question and are their children are also considered. From them the samples were extracted. The research allowed to obtain elements that denote the existence of problems that hinder the educational work of the family. Question that favored the descriptive diagnostic study to specify the aspects that are affecting the normal functioning of the family. This helped the knowledge of the real situation, as a premise to direct the work of the school system towards the improvement of the integral development of said children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Pérez B. y Cruz Tejas, N (2004). Escuela y familia: complementarios educacionales. En González Soca, A. M., et al, Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía, pp. 34-45. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Arés Muzio, P., (s/f). Guía de estudio de Psicología de la Familia. Universidad de La Habana.
Arrollo HA (2010). Salud y Bienestar de Adolescentes y Jóvenes: Una Mirada Integral (CD-R). OPS/OMS, Facultad de Medicina, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires Argentina.
Castro Alegret P. L., Castillo Suárez S. M., Núñez Aragón E., y Padrón Echeverría A. R. (2004). Para el trabajo con la familia y la escuela (CD-R). Sin otro dato editorial
Clavijo Portieles A., (2002). Crisis, familia y Psicoterapia. La Habana, Cuba. Editorial Ciencias Médicas.
Durand Rill, R., Savón Leyva, C. y Hernández Alberti I., (2014). Un método comunicativo para el tratamiento a la violencia familiar. EduSol, 14(49), pp. 1- 10. Recuperado de http://edusol.cug.co.cu.
Engels, F., (1985). El origen de la familia la propiedad privada y el Estado. La Habana, Pueblo y Educación.
Fernández Díaz, A., (2004). La comunidad como espacio educativo. En González Soca, A. M., et al: Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
García, E. (2006.). Psicología Especial. Tomos I y II. La Habana: Félix Varela.
Mondelo Domínguez, Y., (2011). Evaluación de la función educativa de las familias de escolares con necesidades educativas especiales de tipo intelectual. Trabajo de diploma. Universidad de Guantánamo, Cuba.
Núñez Aragón, E., (s/f) ¿Que sucede entre la escuela y la familia? Aproximación a una caracterización de la relación de las instituciones educacionales y la familia (CD-R). La Habana, Cuba, [sin otro dato editorial].
Padrón Echevarría, A. R., (2004). La familia como grupo primario de la sociedad. En González Soca, A. M., et al: Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía, pp. 249-262. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Padrón Echevarría, A. R., (2009). La comunicación en la familia. Cátedra de sexología y educación sexual, Cases. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.
Paz- Matos, Y., Sánchez –Matos, P. A. y Suárez –Rodríguez D., (2015). Familia y conducta sexual responsable en adolescentes con necesidades educativas especiales. EduSol, 15(53), pp. 38-51. Recuperado de http://edusol.cug.co.cu.
Reinoso Cápiro C (s.f). La comunicación familiar y la formación de valores. Un reto para la educación en el siglo XXI (CD-R). Facultad de Ciencias de la Educación. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Sánchez Suárez, B., (2006). La educación para la sexualidad en la atención a los escolares adolescentes con trastornos de la conducta. Tesis doctoral. ISP, José de la Luz y Caballero, Holguín.
Vigotsky, L. S., (1995). Obras completas, tomo V, Fundamentos de Defectología. La Habana: Pueblo y Educación.
Zaldívar Pérez D., Vega Veja, R. y Roca Perera, M., (2004). Psicoterapia General. La Habana, Cuba: Félix Varela.

Published

2019-09-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Educational function of families of schoolchildren with special educational needs of intellectual type (Original). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(3), 58-72. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/928