The teaching-learning process of educational research: experiences in the initial education career (Review)
Keywords:
educational investigation; teaching-learning; functional guideAbstract
The objective of this paper is to reflect on the experiences generated in the teaching-learning process of Educational Research in the students who attend the 6th semester of the UMET Initial Education career. Investigating implies a larger, broader notion than making a logically well-formulated methodological design, even though it is necessary and is what is generally evaluated. However, to achieve a processual work where the availability of research tools is guaranteed requires reflecting on self-referential aspects as a strategy that can stimulate the student's active participation in the subject of Educational Research Methodology, in relation to their profession, Initial Education. And it is that the subject when learning, know and become aware of how the teacher should take the research and from this, maintain a position that results from their reflection and construction of contextualized knowledge before the educational reality with which you must to work. To achieve this, it is essential to know the methodological and investigative contents, which are organized and configured during this learning process. The result is to promote the configuration of a functional strategic guide that allows the productive use of this knowledge.
Downloads
References
Barriga, M. (2011). La investigación creación en los trabajos de pregrado y postgrado en educación artística. El artista, 8, 317-330.
Corral, R. (s.f.). Epistemología y metodología de la investigación en ciencias sociales. Ponencia al seminario científico del CIPS. La Habana: CIPS.
González, N., Zerpa, M., Gutiérrez, D., & Pirela, C. (2007). La investigación educativa en el hacer docente. Laurus, vol. 13, núm.23, 279.309.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGRAW HILL/Interamericana editores S.A.
Lacchini, A., Quiroga Branda, J. & Vestfrid, P. (2014). Enseñando a investigar: Modas en la trastienda. VIII Jornadas de Sociología de la UNLP, 3 al 5 de diciembre de 2014, Ensenada, Argentina. En Memoria Académica. Recuperado de 25 de diciembre de 2018 de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.4578/ev.4578.pdf
Morin, E. (1999). El Método (Vol. III), El conocimiento del conocimiento. Madrid: Ediciones Cátedra, S.A.
Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinariedad una nueva visión del mundo. Mónaco: Éditions du Rocher, Col Transdisciplinarité.
Rojas, A. L., Estévez, M. A., & Macías, A. M. (2018). Interés profesional-vocación docente, en estudiantes de la carrera Educación Inicial. Revista Conrado. Recuperado el 22 de diciembre de 2018, de Revista Conrado: file:///C:/Users/Windows8/Downloads/789-Texto%20del%20art%C3%ADculo-1722-2-10-20180712.pdf
Sánchez, R. (2014). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. México: IIUSE. Recuperado el 10 de octubre de 2018 de http://132.248.192.241/~editorial/wp-content/uploads/2014/10/Ense%C3%B1ar-a-investigar.pdf
Seid, G.; Fernández, P. & Malegarie, J. (2016). Entre el método científico y la práctica del oficio: Estrategias de enseñanza de tabulación y análisis de datos en investigación social. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 6 (2), e011.En Memoria Académica. Recuperado el 2 de diciembre de 2019 de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7675/pr.7675.pd
Valladares, M. (2014). Los espacios de aprendizaje: un enfoque para repensar la investigación en las artes. Tercio Creciente 6, 7 – 12. Obtenido de http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC/index
Vigotsky, L. S. (1989). Obras Completas. La Habana: Pueblo y Educación.