Correction and compensation of specific problems of reading and writing apprenticeship (Original)

Authors

  • Zulema Corona Castañeda Universidad de Granma
  • Yusleidys Rodríguez Aguilar Universidad de Granma
  • Yamisela Martínez Céspedes Universidad de Granma

Keywords:

correction; compensation; dyslexia; dysgraphia

Abstract

The following investigation is directed to give answer to the corrective and compensatory treatment of the specific difficulties of the learning of reading and writing (dyslexia and dysgraphia) in students of normal intellect. It was motivated by the interest of raising the quality of the teaching-learning process of the Spanish Language. Its objective is: to develop activities to help correct and compensate for dyslexia and dysgraphia in them. The population is composed by 20 schoolchildren; from this population, a sample of 5 schoolchildren was taken, as these children presented difficulties of dyslexia and dysgraphia. Any alteration that is present in the internal conditions of each one, in terms of its neurobiological and psychological structure, without affecting its cognitive integrity, as well as interferences in its environmental reality: family, social and community, can cause difficulties in its process of learning. Correct and compensate in time these difficulties allow a successful development of the complex process of acquisition of reading and writing. Hence, the importance that the authors give to this investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Álvarez de Saya. C. (1993). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
2. Ander, E. (2000). Hacia una conceptualización de la educación por competencia. (CD ROM, 2000).
3. Así es como lee una persona con dislexia. Recuperado de integratek.es/asi-como-lee-persona-con-dislexia. Consultado 5 de mayo del 2018.
4. Bell Rodríguez, R. (1996). Educación Especial. Sublime Profesión de amor. La Habana: Pueblo y Educación.
5. Bermúdez, R. y Rebustillo, M. (1998). Teoría y Metodología del Aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación.
6. Collazo Delgado, B. (1992). La Orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.
7. Davidov, V. (1982). Tipos de generalización de la enseñanza. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
8. Dislexia, Qué es y qué no es. Recuperado de https://www.understood.org/es-mx/learning-attention.../dyslexia-what-it-is-and-isnt. Consultado 4 de mayo del 2018.
9. Entender la dislexia en niños. Tratamientos y señales. Recuperado de https://www.understood.org/es-mx/learning-attention.../understanding-dyslexia. Consultado 23 de marzo del 2018.
10. Figueredo Escobar, E. (1984). Logopedia. (Tomo I). Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
11. Gómez Gutiérrez, I. (1997). La Educación en Cuba y la atención a los niños con necesidades educativas especiales. La Habana: Pueblo y Educación.
12. Labarrere, G. y Valdivia, G. (2000). Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y educación.
13. Scrich Vázquez, A. J., Cruz Fonseca, L. A. y otros. (2017). Revista archivo médico de Camagüey. AMC vol.21 no.1 Camagüey ene.-feb. 2017. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552017000100003 Consultado el 11 de febrero de 2018.

Published

2019-06-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Correction and compensation of specific problems of reading and writing apprenticeship (Original). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(2), 44-55. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/778

Most read articles by the same author(s)