The modality of education for youth and adult population. A pedagogical look from the accreditation of learning by experience (Review)
Keywords:
accreditation of learning by experience; educational modality; pedagogical processesAbstract
The paper presents an analysis of the most significant theoretical aspects related to the accreditation of learning by experience and its particularities in the modality of education for youth and adult population, in the context of Venezuelan education and the constant improvement that is experienced in the education system today. That is why the Ministry of Popular Power for Education, through the Directorate General of Youth Education, Adults population has been given the task of executing these complex pedagogical processes. They have recognized that in today's society they necessarily have to make structural-based changes for the incorporation of this type of process, because they have become one of the ways to search for equity, equality and social justice consubstantial with the common good, at the same time that the social debt is settled through the recognition of the work that the workers have been doing in the educational field, both formal and non-formal areas..
Downloads
References
Bigorri, J, Martínez, P y Monterrubio, E. (2006). El reconocimiento oficial del saber profesional obtenido por la experiencia. Hacia la convergencia de políticas sociales. Revista Iberoamericana de Educación. Organización de Estados Americanos. 2006 (1). ISSN 0258 – 7483.
Circular 003 (2016). Procesos de transformación curricular. Disponible en: https://www.panorama.com.ve/ciudad/EN-GACETA-Sepa-en-que-consiste-el-nuevo-proceso-de-transformacion-curricular-20161208-0011.html.com
CONFINTEA VI (2009). Sexta conferencia internacional de educación de adultos "Viviendo y aprendiendo para un futuro viable: el poder del aprendizaje de adultos". Disponible en: https://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article6314.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. (1999). Gaceta Oficial Nº 36860 del 30 de diciembre de 1999. Ediciones Dabosan. Caracas. Venezuela.
Hernández, A. (2006). La acreditación y certificación en las instituciones de educación superior. Hacia la conformación de circuitos académicos de calidad: ¿Exclusión o Integración? Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/342/34202604.pdf
Ley orgánica de educación (2009). Gaceta Oficial Nº 5.929 Extraordinario del 15 de agosto de 2009. Disponible en: https://www.urbe.edu/portal-biblioteca/descargas/Ley-Organica%20de-Educacion.pdf
M.P.P.E (2016). Circular 003 del 1º de noviembre de 2016. Proceso de acreditación por experiencia de saberes y haceres en la modalidad de jóvenes, adultas y adultos.
Medina, O y Sanz, F. (2016). El reconocimiento y la acreditación de la experiencia. Ediciones Universidad de Salamanca Teor. educ. 21, 2, 2016, pp. 165-193. ISSN: 1130-3743
Monagas, E. (2016). Certificación de saberes en universidades venezolanas ¿Una ventana para el reconocimiento a la investigación estudiantil? Doctorado Latinoamericano en Educación Políticas Públicas y Profesión Docente. Universidad de Carabobo.
Ruiz, C. (2006). La certificación profesional: algunas reflexiones y cuestiones a debate. Educar 38. Recuperado de: http://ddd.uab.cat/pub/educar/0211819Xn38p133.pdf
UNESCO (2009). I Conferencia Internacional de Educación de Adulto s (CONFINTEA VI): Informe nacional sobre el desarrollo y el estado de la cuestión sobre el aprendizaje y la educación de adultos (AEA). Disponible en: http://uil.unesco.org/fileadmin/multimedia/uil/ confintea/pdf/National_ Reports/Latin%20America%20-%20Caribbean/Colombia.pdf