This is an outdated version published on 2025-10-03. Read the most recent version.

Challenges and Opportunities in the Teaching Implementation of the STEAM Approach in Dominican University Education (Original)

Authors

Keywords:

STEAM education; teacher training in STEAM; interdisciplinarity; university education

Abstract

This study presents a detailed analysis of the perceptions and challenges faced by university teachers in the implementation of the STEAM approach in their educational practices. The methodology consisted of the determination of the dimensions (their level of familiarity with the STEAM approach, their knowledge about the integration of these disciplines in the classroom, and the main barriers to their implementation), with their respective indicators that allowed applying an instrument (survey type) to a sample of 84 professors of various disciplines in different universities in the Dominican Republic. Cluster sampling was applied, depending on the geographical distribution of the different universities. The results show a high interest in receiving additional training to improve their ability to integrate STEAM into their teaching. The proposal to this aspiration of the professors is the creation of a specialized diploma in STEAM training for university teachers, by addressing innovative topics such as: the design of interdisciplinary projects, the use of educational technology and collaboration between areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosa María Almonte Batista, Universidad Autónomo de Santo Domingo. Santiago de los Caballeros. República Dominicana.

    Licenciada en Matemática y Física. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Maestría en Matemática Pura. Maestría en Administración Escolar. Especialidad Experta en Aprendizaje de Entornos Virtuales. Docente Adscrita-Investigadora.

  • Jorge García Ruiz, Universalidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Emérito. Profesor Titular.

References

Aguilar, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud. Salud en tabasco, 11(1-2), 333-338. https://www.redalyc.org/pdf/487/48711206.pdf

Alsina, Á., & Mulà, I. (2022). Sumando competencias matemáticas y de sostenibilidad: Implementar y evaluar actividades interdisciplinares. Uno: Revista de Didáctica de las Matemáticas, (95), 23-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8392935

Boice, K., Jackson, J., Alemdar, M., Rao, A., Grossman, S., & Usselman, M. (2021). Supporting teachers on their STEAM journey: A collaborative STEAM teacher training program. Education Sciences, 11(3), 1-20. https://doi.org/10.3390/educsci11030105

Camacho, E., & Bernal, A. (2024). Educación STEAM como estrategia pedagógica en la formación docente de ciencias naturales: Una revisión sistemática. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (87), 220-235. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.2929

Castro, E., & Montoro, A. B. (2021). Educación STEM y formación del profesorado de Primaria en España. Revista de Educación, (393), 353–378. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-497

Consejo Nacional de Investigación. (2014). El aprendizaje STEM está en todas partes: resumen de una convocatoria sobre la construcción de sistemas de aprendizaje. La prensa de las academias nacionales. https://doi.org/10.17226/18818

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555

Hernández, R. A. (2002). Contributions to Statistical Analysis. Universidad de Los Andes.

López, V., Couso, D., & Simarro, C. (2020). Educación STEM en y para el mundo digital: Cómo y por qué llevar las herramientas digitales a las aulas de ciencias, matemáticas y tecnologías. Revista de Educación a Distancia (RED), 20(62), 1-29. https://doi.org/10.6018/red.410011

Martínez, G., Naranjo, F. L., & Mateos, M. (2022). Development of STEM instructional resources for teaching optics to teachers-in-training: Influence on learning and teacher self-efficacy. Education Sciences, 12(3), 186. https://doi.org/10.3390/educsci12030186

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., …& Alonso, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Pineda, D. Y. (2023). Enfoque STEAM: Retos y oportunidades para los docentes. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(1), 229-244. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8897835

Sabariego, M., & Bisquerra, R. (2004). El proceso de investigación (parte 2). Metodología de la investigación educativa, 3, 127-163.

Silva, M., & Alsina, Á. (2023). Promoviendo el desarrollo profesional docente en STEAM: Diseño y validación de un programa de formación. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(50), 99-120. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-51622023000300099&script=sci_abstract&tlng=en

Silva, M., Rodríguez, J., & Alsina, Á. (2022). Conectando matemáticas e ingeniería a través de la estadística: Una actividad STEAM en educación primaria. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 5(1), 9–31. https://doi.org/10.5377/recsp.v5i1.15118

Tovar, D. L. (2019). Educación STEM en la Sudamérica hispanohablante. Latin-American Journal of Physics Education, 13(3). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7553951

Wu, B., Peng, X., & Hu, Y. (2021). How to foster pre-service teachers’ STEM learning design expertise through virtual internship: A design-based research. Educational Technology Research and Development, 69, 3307–3329. https://doi.org/10.1007/s11423-021-10063-y

Published

2025-07-11 — Updated on 2025-10-03

Versions

How to Cite

Challenges and Opportunities in the Teaching Implementation of the STEAM Approach in Dominican University Education (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 266-280. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5218 (Original work published 2025)