Challenges and Opportunities in the Teaching Implementation of the STEAM Approach in Dominican University Education (Original)
Keywords:
STEAM education; teacher training in STEAM; interdisciplinarity; university educationAbstract
This study presents a detailed analysis of the perceptions and challenges faced by university teachers in the implementation of the STEAM approach in their educational practices. The methodology consisted of the determination of the dimensions (their level of familiarity with the STEAM approach, their knowledge about the integration of these disciplines in the classroom, and the main barriers to their implementation), with their respective indicators that allowed applying an instrument (survey type) to a sample of 84 professors of various disciplines in different universities in the Dominican Republic. Cluster sampling was applied, depending on the geographical distribution of the different universities. The results show a high interest in receiving additional training to improve their ability to integrate STEAM into their teaching. The proposal to this aspiration of the professors is the creation of a specialized diploma in STEAM training for university teachers, by addressing innovative topics such as: the design of interdisciplinary projects, the use of educational technology and collaboration between areas.
Downloads
References
Aguilar, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud. Salud en tabasco, 11(1-2), 333-338. https://www.redalyc.org/pdf/487/48711206.pdf
Alsina, Á., & Mulà, I. (2022). Sumando competencias matemáticas y de sostenibilidad: Implementar y evaluar actividades interdisciplinares. Uno: Revista de Didáctica de las Matemáticas, (95), 23-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8392935
Boice, K., Jackson, J., Alemdar, M., Rao, A., Grossman, S., & Usselman, M. (2021). Supporting teachers on their STEAM journey: A collaborative STEAM teacher training program. Education Sciences, 11(3), 1-20. https://doi.org/10.3390/educsci11030105
Camacho, E., & Bernal, A. (2024). Educación STEAM como estrategia pedagógica en la formación docente de ciencias naturales: Una revisión sistemática. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (87), 220-235. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.2929
Castro, E., & Montoro, A. B. (2021). Educación STEM y formación del profesorado de Primaria en España. Revista de Educación, (393), 353–378. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-497
Consejo Nacional de Investigación. (2014). El aprendizaje STEM está en todas partes: resumen de una convocatoria sobre la construcción de sistemas de aprendizaje. La prensa de las academias nacionales. https://doi.org/10.17226/18818
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555
Hernández, R. A. (2002). Contributions to Statistical Analysis. Universidad de Los Andes.
López, V., Couso, D., & Simarro, C. (2020). Educación STEM en y para el mundo digital: Cómo y por qué llevar las herramientas digitales a las aulas de ciencias, matemáticas y tecnologías. Revista de Educación a Distancia (RED), 20(62), 1-29. https://doi.org/10.6018/red.410011
Martínez, G., Naranjo, F. L., & Mateos, M. (2022). Development of STEM instructional resources for teaching optics to teachers-in-training: Influence on learning and teacher self-efficacy. Education Sciences, 12(3), 186. https://doi.org/10.3390/educsci12030186
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., …& Alonso, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
Pineda, D. Y. (2023). Enfoque STEAM: Retos y oportunidades para los docentes. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(1), 229-244. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8897835
Sabariego, M., & Bisquerra, R. (2004). El proceso de investigación (parte 2). Metodología de la investigación educativa, 3, 127-163.
Silva, M., & Alsina, Á. (2023). Promoviendo el desarrollo profesional docente en STEAM: Diseño y validación de un programa de formación. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(50), 99-120. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-51622023000300099&script=sci_abstract&tlng=en
Silva, M., Rodríguez, J., & Alsina, Á. (2022). Conectando matemáticas e ingeniería a través de la estadística: Una actividad STEAM en educación primaria. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 5(1), 9–31. https://doi.org/10.5377/recsp.v5i1.15118
Tovar, D. L. (2019). Educación STEM en la Sudamérica hispanohablante. Latin-American Journal of Physics Education, 13(3). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7553951
Wu, B., Peng, X., & Hu, Y. (2021). How to foster pre-service teachers’ STEM learning design expertise through virtual internship: A design-based research. Educational Technology Research and Development, 69, 3307–3329. https://doi.org/10.1007/s11423-021-10063-y
Published
Versions
- 2025-10-15 (4)
- 2025-10-03 (3)
- 2025-09-22 (2)
- 2025-07-11 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

































