Support tactics for students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Impact on learning (Original)
Keywords:
ADHD; pedagogical strategies; inclusion; learning; teacher trainingAbstract
Attention Deficit and Hyperactivity Disorder is a neuropsychiatric condition that affects students' behavior and academic performance. The objective of this paper is to analyze the impact of support tactics on the teaching-learning process of students with this disorder, based on a qualitative methodology applied in an Ecuadorian educational institution. Surveys were applied to teachers and interviews to members of the leading staff. The results show a widespread lack of awareness of this disorder among teachers, as well as an urgent need for professional training. There was consensus on the importance of inclusion, methodological adaptation, and the creation of personalized pedagogical strategies to improve the learning and social integration of students with this disorder. It is concluded that the role of teachers and the implementation of inclusive practices are key to ensuring equitable and effective education.
Downloads
References
Aguilar, F. R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos, 46(3), 213-223. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=s0718-07052020000300213&script=sci_arttext
Arispe, C. M., Yangalí, J. S., Guerrero, M. A., Rivera, O., Acuña, L. A., & Arellano, C. (2020). La investigación científica. Una aproximación para los estudios de posgrado. Repositorio UIDE. https://repositorio.uide.edu.ec/bitstream/37000/4310/1/LA%20INVESTIGACI%C3%93N%20CIENT%C3%8DFICA.pdf
Hidalgo, S., & Arteaga, M. (2021). Estrategias de aprendizaje para estudiantes con déficit de atención. Revista Polo del Conocimiento, 6(10), 28-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8094620
Llanos, L., García, D., González, H. J., & Puentes, P. (2019). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Revista de Pediatría Atención Primaria, 21(83), 101-108. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1139-76322019000300004&script=sci_arttext
Navarro, M., & Herrera, E. (2022). Factores cognitivos asociados al TDAH: implicaciones educativas. Revista de educación, innovación y formación, 6. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/120316
Rusco, F., & Corte, C. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Revista Neuropsiquiatra, 83(3), 148 - 156. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0034-85972020000300148&script=sci_abstract
Sánchez, L. L. (2020). Estrategias pedagógicas para la inclusión de estudiantes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 8(1), 234 - 243. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/Estrategias_pedagogicas_para_la_inclusion_de_estudiantes_con_tra
Shapiro, A. (2020). Generalidades del trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista Cúpula, 35(1), 37-44. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v35n1/art03.pdf
Tobón, C., Martín, F. A., Mejía, G., & Torres, D. Y. (2021). Alteraciones oculares y visuales en pacientes con Trastorno de Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Universidad Antonio Nariño. http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6545
Vázquez, M., Castejón, S., Alcón, M., Pitarch, E., Fernández, C., & López, M. (2022). TDAH en atención primaria: prevalencia y derivación a atención especializada. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 39(1), 3-9. https://www.aepnya.eu/index.php/revistaaepnya/article/view/853
Published
Versions
- 2025-09-04 (2)
- 2025-07-03 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.