Support tactics for students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Impact on learning (Original)

Authors

Keywords:

ADHD; pedagogical strategies; inclusion; learning; teacher training

Abstract

Attention Deficit and Hyperactivity Disorder is a neuropsychiatric condition that affects students' behavior and academic performance. The objective of this paper is to analyze the impact of support tactics on the teaching-learning process of students with this disorder, based on a qualitative methodology applied in an Ecuadorian educational institution. Surveys were applied to teachers and interviews to members of the  leading staff. The results show a widespread lack of awareness of this disorder among teachers, as well as an urgent need for professional training. There was consensus on the importance of inclusion, methodological adaptation, and the creation of personalized pedagogical strategies to improve the learning and social integration of students with this disorder. It is concluded that the role of teachers and the implementation of inclusive practices are key to ensuring equitable and effective education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nancy Dilcelia Jama Fajardo, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes, Guayas. Ecuador.

    Licenciada en Educación. Docente

  • Margarita Beatriz Villamar Vargas, Profesional Independiente

    Licenciada en ciencias de la educación, mención Informática.

  • David Manuel Hidalgo Burgos, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes, Guayas. Ecuador.

    Ingeniero Ambiental. Docente

  • Isabel Damarys Castro Castro, Profesional independiente.

    Tecnóloga Superior En Desarrollo Infantil

References

Aguilar, F. R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos, 46(3), 213-223. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=s0718-07052020000300213&script=sci_arttext

Arispe, C. M., Yangalí, J. S., Guerrero, M. A., Rivera, O., Acuña, L. A., & Arellano, C. (2020). La investigación científica. Una aproximación para los estudios de posgrado. Repositorio UIDE. https://repositorio.uide.edu.ec/bitstream/37000/4310/1/LA%20INVESTIGACI%C3%93N%20CIENT%C3%8DFICA.pdf

Hidalgo, S., & Arteaga, M. (2021). Estrategias de aprendizaje para estudiantes con déficit de atención. Revista Polo del Conocimiento, 6(10), 28-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8094620

Llanos, L., García, D., González, H. J., & Puentes, P. (2019). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Revista de Pediatría Atención Primaria, 21(83), 101-108. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1139-76322019000300004&script=sci_arttext

Navarro, M., & Herrera, E. (2022). Factores cognitivos asociados al TDAH: implicaciones educativas. Revista de educación, innovación y formación, 6. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/120316

Rusco, F., & Corte, C. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Revista Neuropsiquiatra, 83(3), 148 - 156. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0034-85972020000300148&script=sci_abstract

Sánchez, L. L. (2020). Estrategias pedagógicas para la inclusión de estudiantes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 8(1), 234 - 243. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/Estrategias_pedagogicas_para_la_inclusion_de_estudiantes_con_tra

Shapiro, A. (2020). Generalidades del trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista Cúpula, 35(1), 37-44. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v35n1/art03.pdf

Tobón, C., Martín, F. A., Mejía, G., & Torres, D. Y. (2021). Alteraciones oculares y visuales en pacientes con Trastorno de Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Universidad Antonio Nariño. http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/6545

Vázquez, M., Castejón, S., Alcón, M., Pitarch, E., Fernández, C., & López, M. (2022). TDAH en atención primaria: prevalencia y derivación a atención especializada. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 39(1), 3-9. https://www.aepnya.eu/index.php/revistaaepnya/article/view/853

Published

2025-07-03 — Updated on 2025-09-04

Versions

How to Cite

Support tactics for students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Impact on learning (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 77-96. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5196 (Original work published 2025)

Most read articles by the same author(s)