Historical Trends in the Teaching-Learning Process of History and Peasant Identity Heritage (Review)
Keywords:
historical trend study; teaching-learning process; peasant identity heritage; historical contentAbstract
This article presents the scientific results obtained with the application of the historical-logical method, revealing the main trends that have characterized the teaching-learning process of the subject History of Cuba in Senior High Education, particularly in the treatment of peasant identity heritage as historical content, which favors the appropriation and application of this content in social practice by students. The periodization covers from 1965 to 2024. As a judgment that specifies the orientation of the epistemological and methodological analysis to investigate historical assessment, it was assumed the continuous improvement of the teaching-learning process of the subject History of Cuba in Senior High Education. Four stages were defined for the study of the period, evidencing in each the specific characteristics for each specific indicator, which allowed us to reveal the trends through which the object and scope of research have passed. The need to improve the teaching-learning process of Cuban History is confirmed, considering the peasant identity heritage as a historical content within the aforementioned process.
Downloads
References
Ávila, G. O., & Iglesias, R. (2024). Análisis histórico-tendencial del proceso de enseñanza-aprendizaje del contenido histórico local. Revista Conrado, 20(S1), 77-85. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/download/4045/3730/7748
Bonilla, A. L. (2020). Alternativa metodológica para el conocimiento de la historia de la comunidad en las escuelas multigradas. Revista de Educación, 18(2), 367-378. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1939/html
Caballero, A. (2015). Las fuentes orales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia en la Educación Secundaria Básica [Tesis de Doctorado, Universidad de Las Tunas]. http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/3626/simple-
Díaz, H. (1989). Aprendiendo historia en el Museo. Pueblo y Educación.
Fernández, E. E. (2022). El tratamiento a las tradiciones patrióticas desde el contenido de la asignatura historia de cuba en nivel educativo primaria. Conrado, 18(85), 274-287. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200274&lng=es&tlng=es
Guerra, S. (2007). Modelo didáctico para el tratamiento de la historia de los oficios y las profesiones en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia en Secundaria Básica [Tesis de Doctorado, UCP “José de la Luz Caballero]. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/112/browse?type=author&value=Guerra+G%C3%B3mez%2C+Sarvelio
Hortas, M. J., Días, A., & De Alba, N. (2019). Enseñar y aprender Didáctica de las Ciencias Sociales: la formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica. http://didactica-ciencias-sociales.org/Libros/E-book-Simposio-XXX_vf_04_2019_comp.pdf
Infante, Y., & Reyes, J. I. (2019). Historia y Género una mirada desde la didáctica. Revista Atlante. Cuadernos Educación y Desarrollo, 34(2), 35-52. http://handle.net/20.500.11763/atlante1901
Lissabet, J. (2017). Experiencia de la aplicación del método “histórico-lógico” y la técnica cualitativa “análisis de contenido” en una investigación educativa. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(1), 12-34. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com
Ministerio de Educación (1985). Programa de la asignatura Historia del Movimiento Obrero Comunista e Internacional. Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación (1999). Resolución 85. Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación. (2012). Resolución Ministerial 178/2012. Plan de Estudio del nivel educativo Preuniversitario. Pueblo y Educación.
Reyes, J. I (1999). La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación de secundaria básica con su contexto social [Tesis doctoral, Universidad de La Habana]. https://eumed.net/tesisdoctorales
Reyes, J. I. (2022). Reflexiones sobre la didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales en el siglo XXI [Conferencia]. Edacun, Las Tunas, Cuba. http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/150
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.