The importance of technology in mathematical teaching and (Original)
Keywords:
educational applications; digital teaching; technological integration; educational technologyAbstract
Today, technology has revolutionized education in various areas, and mathematics is no exception. In the educational context, technology plays a fundamental role in facilitating the understanding of complex mathematical concepts, promoting interactive and personalized learning that prepares students for a digitalized future. This research aimed to analyze the importance of technology in the teaching and learning of mathematics, carried out on a sample of students of the Information Technology degree at the State University of the South of Manabí. The methodology used is based on a mixed approach: qualitative, quantitative and systematic review. The qualitative methodology through semi-structured interviews with mathematics teachers, the quantitative through surveys to collect data on students' perceptions and experiences and the systematic review through the structured search of existing studies on the importance of technology in the teaching and learning of mathematics, in order to identify, evaluate and synthesize all relevant evidence. This research aims to directly observe the use of technology in mathematics classes in their teaching and learning process. This article contributes to the research project Technological Tools Under the SAMR Model. Case study: Southern Manabí State University
Downloads
References
Campuzano, J. G., Pazmiño, M. F., & San Andrés, E. M. (2021). Dispositivos móviles y su influencia en el aprendizaje de la Matemótica. Dominio De Las Ciencias, 7(1), 663-684. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1669
Coy, G. G., Aldás, S., Intriago, K. R., & Ordoñez, Y. I. (2024). Las tecnologías y su impacto en la enseñanza aprendizaje de las matemáticas en la educación universitaria. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17(1), 166-174. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1537
Gabarda, V., Cuevas, N., Colomo, E., & Cívico, A. (2022). Revisión sistemática sobre el uso de tecnología como recurso metodológico en el aprendizaje de matemáticas en educación secundaria. Revista Educativa Hekademos, (33), 49-58. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/72
García, L. A., & Solano, A. (2020). Enseñanza de la Matemática mediada por la tecnología. EduSol, 20(70), 84-99. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/511
González, J. I., & Granera, J. (2021). Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) para la enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Revista Científica Estelí, 49-62. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11607
Maldonado, K., Cables, E., & Rodríguez, G. (2024) Gamificación: una técnica innovadora de aprendizaje en el ámbito educativo-profesional. Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 20(2), 153-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4399
Maldonado, K., Mero, K. V., Merchán, E. J., & Lucas, H. B. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535
Maldonado, K., Rodríguez, A., Jhimmy, F., & Javier, R. (2021). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459
Maldonado, K., Romero, M. I., Toala, M. A., & Velázquez, Y. (2023). Aula invertida y su impacto en la enseñanza-aprendizaje aplicando la Inteligencia artificial. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(8), 96-109. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1419
Méndez, K. & Maldonado, K. (2021). Las redes sociales y su impacto publicitario en Ecuador (2020): las redes sociales y su impacto. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(4), 59-66. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n4.2021.398
Monroy, J. (2024). El uso de las nuevas tecnologías en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (28), 115-140. https://doi.org/10.51302/tce.2024.18987
Orellana, J. A., & Erazo, J. C. (2021). Herramientas digitales para la enseñanza de Matemáticas en pandemia: Usos y aplicaciones de Docentes. Episteme Koinonia: Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 4(8), 109-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8976661
Romero, E. E., Ochoa, E. D., Herrera, J. C., & Tello, J. (2023). Análisis de las estrategias de enseñanza potenciadoras del aprendizaje de las matemáticas. Revista Educare, 27(1), 48-68. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1777/1736
Vera, L. A., & Yánez, M. A. (2021). La importancia de las TIC en la asignatura matemática. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(2), 37-48. https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/569
Vera, R., Maldonado, K., Del Valle, W. J., & Valdéz, P. (2020). Motivación de los estudiantes hacia el uso de la tecnología para el aprendizaje de las matemáticas: Motivación hacia el uso de la tecnología para el aprendizaje. Revista Científica Sinapsis, Revista Sinapsis, 1(16), 61-70. https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/246
Vilchez, J., & Ramón, J. A. (2022). Enseñanza flexible y aprendizaje de la matemática en educación secundaria rural. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (80), 36-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8516212
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.