The importance of technology in mathematical teaching and (Original)

Authors

Keywords:

educational applications; digital teaching; technological integration; educational technology

Abstract

Today, technology has revolutionized education in various areas, and mathematics is no exception. In the educational context, technology plays a fundamental role in facilitating the understanding of complex mathematical concepts, promoting interactive and personalized learning that prepares students for a digitalized future. This research aimed to analyze the importance of technology in the teaching and learning of mathematics, carried out on a sample of students of the Information Technology degree at the State University of the South of Manabí. The methodology used is based on a mixed approach: qualitative, quantitative and systematic review. The qualitative methodology through semi-structured interviews with mathematics teachers, the quantitative through surveys to collect data on students' perceptions and experiences and the systematic review through the structured search of existing studies on the importance of technology in the teaching and learning of mathematics, in order to identify, evaluate and synthesize all relevant evidence. This research aims to directly observe the use of technology in mathematics classes in their teaching and learning process. This article contributes to the research project Technological Tools Under the SAMR Model. Case study: Southern Manabí State University

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Magdalena Toala Zambrano, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa, Manabí-Ecuador

    Ingeniera Civil. Magíster en Seguridad y Salud Ocupacional. Máster en Tecnologías de la Información mención gestión y administración TI. Auditor Interno de Sistemas de Gestión Integrados en ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018. Personal académico auxiliar. Profesor.

  • Fátima Andreina Jiménez Cedeño, Unidad Educativa Club Rotario Portoviejo.

    Licenciada en Ciencias de la Educación mención Educación General Básica. Master en Altas Capacidades y Educación. Profesor

  • Henry Ramon Mendoza Cedeño, Unidad Educativa Club Rotario Portoviejo.

    Ingeniero en Sistemas Informáticos. Profesor

  • Mery Olinda Mendoza Ormaza, Unidad Educativa José Mejía Lequerica.

    Licenciada en Ciencias de la Educación mención Educación General Básica. Profesor

References

Campuzano, J. G., Pazmiño, M. F., & San Andrés, E. M. (2021). Dispositivos móviles y su influencia en el aprendizaje de la Matemótica. Dominio De Las Ciencias, 7(1), 663-684. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1669

Coy, G. G., Aldás, S., Intriago, K. R., & Ordoñez, Y. I. (2024). Las tecnologías y su impacto en la enseñanza aprendizaje de las matemáticas en la educación universitaria. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17(1), 166-174. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1537

Gabarda, V., Cuevas, N., Colomo, E., & Cívico, A. (2022). Revisión sistemática sobre el uso de tecnología como recurso metodológico en el aprendizaje de matemáticas en educación secundaria. Revista Educativa Hekademos, (33), 49-58. https://www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/72

García, L. A., & Solano, A. (2020). Enseñanza de la Matemática mediada por la tecnología. EduSol, 20(70), 84-99. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/511

González, J. I., & Granera, J. (2021). Entornos Virtuales de Aprendizaje (EVA) para la enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Revista Científica Estelí, 49-62. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11607

Maldonado, K., Cables, E., & Rodríguez, G. (2024) Gamificación: una técnica innovadora de aprendizaje en el ámbito educativo-profesional. Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 20(2), 153-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4399

Maldonado, K., Mero, K. V., Merchán, E. J., & Lucas, H. B. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535

Maldonado, K., Rodríguez, A., Jhimmy, F., & Javier, R. (2021). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459

Maldonado, K., Romero, M. I., Toala, M. A., & Velázquez, Y. (2023). Aula invertida y su impacto en la enseñanza-aprendizaje aplicando la Inteligencia artificial. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(8), 96-109. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1419

Méndez, K. & Maldonado, K. (2021). Las redes sociales y su impacto publicitario en Ecuador (2020): las redes sociales y su impacto. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(4), 59-66. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n4.2021.398

Monroy, J. (2024). El uso de las nuevas tecnologías en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (28), 115-140. https://doi.org/10.51302/tce.2024.18987

Orellana, J. A., & Erazo, J. C. (2021). Herramientas digitales para la enseñanza de Matemáticas en pandemia: Usos y aplicaciones de Docentes. Episteme Koinonia: Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 4(8), 109-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8976661

Romero, E. E., Ochoa, E. D., Herrera, J. C., & Tello, J. (2023). Análisis de las estrategias de enseñanza potenciadoras del aprendizaje de las matemáticas. Revista Educare, 27(1), 48-68. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1777/1736

Vera, L. A., & Yánez, M. A. (2021). La importancia de las TIC en la asignatura matemática. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(2), 37-48. https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/569

Vera, R., Maldonado, K., Del Valle, W. J., & Valdéz, P. (2020). Motivación de los estudiantes hacia el uso de la tecnología para el aprendizaje de las matemáticas: Motivación hacia el uso de la tecnología para el aprendizaje. Revista Científica Sinapsis, Revista Sinapsis, 1(16), 61-70. https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/246

Vilchez, J., & Ramón, J. A. (2022). Enseñanza flexible y aprendizaje de la matemática en educación secundaria rural. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (80), 36-49. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8516212

Published

2025-03-27

How to Cite

The importance of technology in mathematical teaching and (Original) . (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 827-843. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5059

Most read articles by the same author(s)