This is an outdated version published on 2025-02-27. Read the most recent version.

University artistic education and its impact on inclusive teaching-learning (Original)

Authors

Keywords:

arts; communication; development; education; inclusion

Abstract

The research conducted on university arts education and its impact on inclusive teaching and learning addressed the relevance of arts in university environments as a tool to promote educational inclusion. The main objective of this research was to analyze the impact of university arts education on inclusive teaching and learning, evaluating how this discipline contributes to the creation of equitable and diverse educational environments in the university context, promoting the active participation of students with diverse abilities and needs. The methodology used was qualitative in approach, with a descriptive design, through surveys to university teachers and students. The main result obtained showed that arts education significantly improves the communicative, emotional and social skills of students, facilitating their integration and participation in the educational process. In addition, it was evidenced that artistic activities promote an inclusive environment, where students feel valued regardless of their abilities. It is concluded that arts education is a fundamental component for the integral formation of university students, contributing not only to their cognitive development, but also to the construction of a more inclusive and diverse society. The integration of arts education in university curricula should be considered a priority to ensure an inclusive and equitable education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Armando Fabián Quimis Castillo, Facultad de Ciencias Sociales, Humanística y de la Educación en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador

    Licenciado en Educación Cultural y Artística. Magíster en Educación.  Docente en la carrera de Educación

  • Jahiry del Rosario Molineros Ronquillo, Facultad de Ciencias Sociales, Humanística y de la Educación en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador

    Licenciada en Educación Inicial. Magíster En Educación.  Docente en la carrera de Educación

  • Melissa Iveth Cañarte Cañarte, Facultad de Ciencias Sociales, Humanística y de la Educación en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador

    Licenciada en Terapia de Lenguaje. Magister en Educación.   Docente en la carrera de Educación

  • Carlos Alfredo Fernández Ferrín, Universidad Técnica de Manabí. Manabí. Ecuador.

    Licenciado en Educación, Mención Cultura Estética. Magister en Estudios del Arte. Docente

References

Fundación Aquae. (2020, 28 de mayo). La educación artística: transformar el presente, soñar el futuro. https://www.fundacionaquae.org/wiki/educacion-artistica/

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6

Jarpa, E., & Matus, T. (2017). Procesos de creación artística para establecimientos educacionales públicos: modelo de programa para el fomento de la educación artística desde la Universidad de Chile. VII Clabes: Séptima Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/download/1641/2377/

Maldonado, K., Cables, E., & Rodríguez, G. (2024). Gamificación: una técnica innovadora de aprendizaje en el ámbito educativo-profesional (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(2), 153-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4399

Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. A. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378

Maldonado, K., Mero, K., Merchán, E., & Lucas, H. (2023). Plataformas de Aprendizaje en Línea y su impacto en la Educación Superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(12), 280-288. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1535

Maldonado, K., Rodríguez, A., Toala, F., & Lima, R. (2021). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459

Maldonado, K., Vera, R., & Alcívar, K. (2024). Estrategia didáctica aplicando inteligencia artificial y su impacto en la enseñanza – aprendizaje universitario (Original). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 20(3), 53-69. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4457

Martínez, M. C. (2010). Docentes de educación artística. Experiencias en el marco de la formación continua. Revista Iberoamericana De Educación, 52, 95–108. https://doi.org/10.35362/rie520578

Martínez, M., Best, A., & Triguero, E. R. (2022). Educación danzaría como contenido transversal de los procesos sustantivos del profesional de la Educación Artística. Didascalias: Didáctica y Educación,13(4), 251-273 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8808755

Meneses, E., & Valencia, E. (2023). El impacto de la educación artística en el desarrollo integral de los estudiantes. Bastcorp International Journal, 2(2), 15–24. https://doi.org/10.62943/bij.v2n2.2023.29

Mora, J. M., & Osses, S. (2012). Educación Artística para la Formación Integral. Complementariedad entre Cultura Visual e Identidad Juvenil. Estudios Pedagógicos, 38(2), 321–335. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000200020

Rojas, P. (2017). Una Educación Artística para Desarrollar el Bienestar Subjetivo. La Experiencia Chilena. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 6(1). https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.011

Sakaguchi, A. (2021). Arte e inclusión: el impacto de la educación artística en la percepción mundial de las personas con discapacidad. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 8, 104-118. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/arte-e-inclusion

Touriñán, L. (2018). La relación artes-educación: educamos con las artes y hay educación artística común, específica y especializada. Revista Boletín Redipe, 7(12), 36-92. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/647

Urbina, L. P. (2021). Estrategia de Educación Artística como herramienta transversal para el desarrollo integral y el fortalecimiento de la creatividad en el aprendizaje del niño, en el grado transición A del Instituto Técnico Mercedes Ábrego, sede Jardín Nacional [Tesis de Grado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Hulago Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6247

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Published

2025-02-27

Versions

How to Cite

University artistic education and its impact on inclusive teaching-learning (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 572-590. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5013