Technological resources to strengthen Literacy in Basic Education students (Original)

Authors

Keywords:

literacy; educational technology; technological resources; Basic Education; language skills

Abstract

The development of reading and writing constitutes a fundamental pillar in the educational training of Basic Education students. In this context, technological advances have allowed the incorporation of innovative tools that enhance these learning processes. This article aims to carry out a systematic review of the technological resources used to strengthen literacy, considering their design, implementation and reported results. Recent and relevant studies are analyzed to identify the most effective tools and their contribution to the development of language skills. The findings show the potential of digital technologies to personalize educational processes, promote active interaction and improve academic results, which highlights the importance of their integration into the classroom in a strategic and contextualized way. This analysis provides a theoretical and practical basis to guide teachers and educational leaders in the selection and implementation of adapted technological resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karen Yuritzi Santos Ocampo, Unidad Educativa: Nuestra Señora del Rosario. Balzar, Guayas, Ecuador.

    Licenciada en Educación Básica.  Docente

  • Luz Victoria Ocampo-Vivar, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes, Guayas. Ecuador.

    Máster en Educación. Luz Victoria Ocampo-Vivar. Docente

  • Jimmy Alfonso Jiménez Espinoza, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes, Guayas. Ecuador.

    Máster en Educación. Docente

  • Yury del Rocío Ordoñez Gómez, Unidad Educativa Colimes. Balzar Colimes, Guayas. Ecuador

    Licenciada en Educación. Docente

References

Almerich, G., Gargallo-Jaquotot, P. A., & Suárez-Rodríguez, J. M. (2023). Estructura relacional del uso de los recursos tecnológicos y las creencias pedagógicas del profesorado de Educación Primaria y Educación Secundaria. Factores personales y contextuales. https://doi.org/10.15581/004.45.003

Avilés Agama, A. A. (2021). Aplicación DytectiveU y su influencia en la lectoescritura de niños de la U.E. Padre Marcos Benetazzo, Ecuador 2020-2021 [bachelorThesis, BABAHOYO: UTB, 2021]. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/10644

Barzola Arreaga, L. L. (2022). Propuesta de recursos digitales para mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje de los docentes de una institución educativa Daule, 2022. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/95132

Bravo Guerrero, F. E., Oyervide Jumbo, V. N., Chávez Maldonado, E. M., Bravo Guerrero, F. E., Oyervide Jumbo, V. N., & Chávez Maldonado, E. M. (2022). Recursos tecnológicos para la enseñanza de geometría descriptiva. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 95-110. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.540

Carvajal López, J. (2020). Los recursos tecnológicos como herramienta para el mejoramiento de la lectura de los estudiantes de cuarto grado de primaria de la institución educativa José Celestino Mutis. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78062

Contreras-Colmenares, A. F., & Jiménez-Villamarín, I. (2020). Uso de la tecnología en el desarrollo de competencias de lectura y de escritura. Revista Perspectivas, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.22463/25909215.2830

Félix, C. C. A. (2023). Estrategias para Favorecer y Fortalecer la Lectoescritura en Alumnos de Primer Grado de Educación Primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), Article 5. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8423

Griggio, C. (2024). El rol de la literatura en el aprendizaje y desarollo de niños y adolescentes. La manera de acrecer habilidades afectivas, sociales y cognitivas. https://unive.unitesi.cineca.it/handle/20.500.14247/14088

Guerrero Guaca, Y. A., & Correa Ávila, A. M. (2023). Habilidades de lectoescritura mediada por las TIC en estudiantes de grado tercero de la Institución Educativa Timba. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/11371/5700/1/Correa_Guerrero_Pedrozo_2023.pdf

López, M. G. (2020). Habilidades para desarrollar la lectoescritura en los niños de educación primaria. Revista Estudios en Educación, 3(4), Article 4. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/83

Macas, A. del R. M., & Vizcaíno, C. F. G. (2020). Uso de herramientas digitales para mejorar la dislexia en estudiantes de Educación Básica. Dominio de las Ciencias, 6(3), 197-218. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539703

Miranda-Palma, C. A., Canche, M., Narváez, L. E., Chi, V. M., & Llanes-Castro, E. R. (2023, enero 15). Metodología que combina el entretenimiento y el aprendizaje para desarrollar videojuegos educativos. | EBSCOhost. https://doi.org/10.48082/espacios-a23v44n02p03

Padilla Padilla, D. A. (2021). Desarrollo de competencias digitales básicas mediante la utilización del procesador de texto Word en el grado 3° de la Institución Educativa Marceliano Polo Sede Corinto. https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/4575

Ulco Simbaña, L. E., Baldeón Egas, P. F., Ulco Simbaña, L. E., & Baldeón Egas, P. F. (2020). Las tecnologías de la información y comunicación y su influencia en la lectoescritura. Conrado, 16(73), 426-433. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442020000200426&lng=es&nrm=iso&tlng=pt

Uso de herramientas digitales para mejorar la dislexia en estudiantes de Educación Básica—Dialnet. (s. f.). Recuperado 24 de enero de 2025, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539703

bibliotecológica, 34(83), 129-144. doi:https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.83.58095

Suárez Álvarez, J., Fernández Alonso, R., García Crespo, F. J., & Muñiz, J. (2022). El uso de las nuevas tecnologías en las evaluaciones educativas: la lectura en un mundo digital. Papeles del Psicólogo, 43(1), 36-47. doi:https://dx.doi.org/10.23923/pap.psicol.2986

Tosi, C. (2020). Lectura y oralidad en la Escuela del siglo XXI. Materiales de enseñanza para las prácticas de lengua y literatura en el mundo digital. Contextos Educativos, 25, 127-143. doi:http://doi.org/10.18172/con.4274

Tzenguzha Abarca, F. X., Cárdenas Cordero, N. M., Flores Chuquimarca, D. K., & Brito Albuja, J.

G. (2021). Herramientas virtuales de aprendizaje para el desarrollo de la lectoescritura. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 6(4). doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1506

Ulco Simbaña, L. E., & Baldeón Egas, P. F. (2020). Las tecnologías de la información y comunicación y su influencia en la lectoescritura. Conrado, 16(73), 426-433. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990- 86442020000200426&lng=es&tlng=

Published

2025-02-21 — Updated on 2025-03-27

Versions

How to Cite

Technological resources to strengthen Literacy in Basic Education students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 453-466. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5004 (Original work published 2025)

Most read articles by the same author(s)