Dual Education, a training model at the service of job placement in university students (Original)

Authors

Keywords:

professional competencies; economic development; practical training; university-industry linkage

Abstract

Dual Education is presented as an innovative training model that integrates academic education with practical experience in companies, with the purpose of improving the labor market insertion of university students. This research highlights the importance of this model in the Latin American context, particularly in Ecuador, and its impact on the professional preparation of graduates. The main objective of the study was to analyze how Dual Education contributes to the employability of university students through collaboration between universities and companies. A descriptive and analytical methodology was employed, based on bibliographic review, expert interviews and surveys to students and companies participating in dual education programs. The main results revealed that students who participated in dual education programs had a higher employability rate compared to those who did not receive practical training. In addition, it was identified that this model facilitates the acquisition of technical skills and professional competencies aligned with the needs of the labor market. The most relevant conclusion indicates that Dual Education represents a key tool to improve the training of students and their transition to the labor market, although its implementation faces challenges that require joint work between educational institutions, companies and public policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jenny Jacqueline Ponce Quiroz, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Manabí. Ecuador.

    Licenciada en Ciencia Sociales de la Educación Mención Educación Básica. Docente de la Facultad de Ciencias Sociales, Humanística y de la Educación. Carrera de Educación.

  • Hector Javier Anzules Intriago, Manabí. Ecuador.

    Magister en Planificación, Evaluación y Acreditación en Educación de Tercer Nivel. Docente Unidad Educativa Fiscomisional Maximiliano Spiller.

  • Cristian Lenin Rojas Orozco, Manabí. Ecuador.

    Magíster en Ciencias de la Educación Mención en Docencia y Currículo.  Docente de la Unidad Educativa Francisco de Orellana.

  • Cristian Lenin Rojas Orozco, Manabí. Ecuador.

    Magíster en Ciencias de la Educación Mención en Docencia y Currículo.  Docente de la Unidad Educativa Francisco de Orellana.

References

Alemán, J. (2015). El sistema dual de formación profesional alemán: escuela y empresa. Educação e Pesquisa, 41 (2), 495-511. DOI: http://doi.org/10.1590/s1517-97022015021532

Bentolila, S., Cabrales, A., & Jansen, M. (2018). El impacto de la FP dual sobre la inserción laboral de los jóvenes: Evidencia para la Comunidad de Madrid. FEDEA. https://www.fedea.net/nsaw/descargas/NSAW05es_fp_dual_madrid.pdf

Berniell, L., & De la Mata, D. (2017). Prácticas laborales como mecanismo para mejorar la empleabilidad de los jóvenes: Lecciones para el caso argentino. CAF. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1137/practicas-laborales-como-mecanismo-para-mejorar-la-empleabilidad-de-los-jovenes-lecciones-para-el-caso-argentino.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Brunet, I., & Rodríguez, J. (2017). The VET system and industrial SMEs: the role of employees with VET qualifications in innovation processes. Journal of Vocational Education and Training, 69(4), 596-616. DOI: http://doi.org/10.1080/13636820.2017.1322130

Carvajal, R. P., Romero, A. J., & Álvarez, G. (2017). Estrategia para contribuir a la implementación de la formación dual de los profesionales de ciencias empresariales en las pequeñas y medianas empresas de la Provincia Tungurahua, Ecuador. Formación Universitaria, 10(5), 29-41. http://doi.org/10.4067/S0718-50062017000500004

Dang, V. H. (2016). The Relationships Between the Vocational Education Training Providers and Enterprises: Theory and Practice. International Journal of Education and Literacy Studies, 4(2), 47-53. http://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.4n.2p.47

Failla, V., Melillo, F., & Reichstein, T. (2017). Entrepreneurship and employment stability - Job matching, labour market value, and personal commitment. Journal of Business Venturing, 32(2), 162-177. http://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2017.01.002

Flores, G. G., & Vigier, H. P. (2020). El impacto del modelo educativo dual en la formación profesional del estudiante. Revista Colombiana de Educación, 78, 173-205. http://doi.org/10.17227/rce.num78-9535

Gamino, A., Acosta, M. G., & Pulido, R. E. (2016). Modelo de formación dual del Tecnológico Nacional de México. Revista de Investigación En Educación, 14(2), 170-183. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5698034

Gessler, M. (2017). The Lack of Collaboration between Companies and Schools in the German Dual Apprenticeship System: Historical Background and Recent Data. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 4(2), 164-195. http://doi.org/10.13152/IJRVET.4.2.4

Gómez, J. (2017). Nuevos estilos de enseñanza en la era de la convergencia tecno-mediática: hacia una educación holística e integral. ICERI: International journal of Educational Research and Innovation, 8, 60-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6177940

Hernández Sampieri, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.

Kenzhegaliyeva, M. (2018). German Dual System: A Model for Kazakhstan? Education in Modern Society, 16, 80-84. https://eric.ed.gov/?id=ED586132

Maldonado, K., Cables, E., & Rodríguez, G. (2024) Gamificación: una técnica innovadora de aprendizaje en el ámbito educativo-profesional. Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 20(2), 153-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4399

Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378

Maldonado, K., Rodríguez, A., Toala, F. J., & Lima, R. J. (2021). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459

Ortega, F. J., García, J. M., & Tapia, G. (2015). Modalidad de estudio dual, un nuevo modelo educativo en la formación de ingenieros. Revista Electrónica ANFEI digital, 2, 1-9. https://www.anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/50

Published

2025-02-14 — Updated on 2025-03-26

Versions

How to Cite

Dual Education, a training model at the service of job placement in university students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 282-298. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4984 (Original work published 2025)

Most read articles by the same author(s)