Technology and its influence on the teaching and learning processes of Higher Education (Original)
Keywords:
digital tools; learning; educational innovation; ICTAbstract
In Higher Education, Information and Communication Technologies play a crucial role in transforming teaching and learning methods. However, despite technological advancements, the implementation of these tools faces challenges such as insufficient teacher training and weak infrastructure. The main issue lies in how can universities integrate, with efficiency, ICT to improve educational quality, while adapting to students’ needs and ongoing technological developments. The objective of this study is to analyze the influence of technology on the teaching and learning processes in higher education institutions to identify opportunities for improvement and optimization in the academic field. A bibliographic research methodology was employed, combining the review of scientific sources with data analysis on the use of technologies in various educational institutions. In conclusion, technologies have transformed higher education, improving teaching and learning, yet they face challenges like a lack of teacher training and resistance to change. This highlights the importance of investing in continuous training and improving technological infrastructure to maximize its impact.
Downloads
References
Arteaga, Y., Guaña, J., Begnini, L., & Cabrera, M. (2024). Integración de la tecnología con la educación. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 1, 182-193. https://www.researchgate.net/publication/378635135_Integracion_de_la_tecnologia_con_la_educacion
Cajamarca, M., Cangas, A., Sánchez, S., & Pérez, A. (2024). Nuevas tendencias en el uso de recursos y herramientas de la Tecnología Educativa para la Educación Universitaria. Journal of Economic and Social Science Research, 4(3), 127–150. https://www.economicsocialresearch.com/index.php/home/article/view/124
Camacho, R., Rivas, C., & Gaspar, M. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. https://scholar.google.es/citations?user=XXqOxe8AAAAJ&hl=es&oi=sra
Cruz, M., Pozo, M., Juca, J., & Sánchez, L. (2020). La Integración de las TIC en el currículo de Educación Superior en la última década (período 2009-2019). Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 3(1), 55-61. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/8383/1/UPSE-RCP-2020-Vol.8-No.1-008.pdf
Cueva, J., García, A., & Martínez, O. (2020). La influencia del conectivismo para el uso de las TIC en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 21(2). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1975/2033
de Pablos, J. (2018). Las tecnologías digitales y su impacto en la Universidad. Las nuevas mediaciones. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 21(2). https://www.redalyc.org/journal/3314/331455826006/331455826006.pdf
Espinel, E. (2020). La tecnología en el aprendizaje del estudiantado de la Facultad de Ciencias Químicas, Universidad Central del Ecuador. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 308-347. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032020000200308&lang=es
Gallent, C., Zapata, A., & Ortego, J. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. https://www.redalyc.org/journal/916/91676028011/
Macas, C. J., Granda, L. Y., & Carbay, W. A. (2021). Rol del docente en la alfabetización digital en el siglo XXI. Sociedad & Tecnología, 4(S2), 350–363. https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/156
Ramírez, M. S., McGreal, R., & Obiageli, J. F. (2022). Horizontes digitales complejos en el futuro de la educación 4.0: luces desde las recomendaciones de UNESCO. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 9-19. https://www.redalyc.org/journal/3314/331470794001/331470794001.pdf
Moreno, Á. D., Quintero, D. R., & Rojas, H. A. (2021). Validación del instrumento para la medición del impacto de la transformación digital en las Instituciones de Educación Superior en tiempos de emergencia sanitaria. https://repository.universidadean.edu.co/handle/10882/10898
Nivela, M. A., Echeverría, S. V., & Santos, M. M. (2021). Educación superior con nuevas tecnologías de información y comunicación en tiempo de pandemia. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 813-825. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/260
Pereira, J. (2021). Entornos Personales de Aprendizaje en la Educación Superior: Una alternativa para Construir Espacios de Innovación. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 10(1),12-24. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/174/478
Rodríguez, D. H., Moreno, D. Y., Orellana, J. M., & Pincay, K. D. (2021). Ventajas y desventajas de las herramientas tecnológicas en las actividades académicas. Dominio de las ciencias, 7(5), 182-195. http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2242
Rojas, Y., González, A., Rodríguez, J., & Álvarez, S. (2021). El aprendizaje y las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Educación Médica Superior, 35(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000300016&lang=es
Soares, S. H., Mamani, S. C. L., & Canazas, M. Z. T. (2023). La influencia de las TIC en la investigación científica y la innovación en las instituciones de educación superior. Revista Científica de Publicación del Centro Psicopedagógico y de Investigación en Educación Superior, 10(2), 81-91. https://ojs.cepies.umsa.bo/RCV/article/view/107
Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 114-129. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010.
Published
Versions
- 2025-03-24 (2)
- 2025-02-11 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.