Self-esteem and its incidence in school learning (Review)

Authors

Keywords:

difficulties; learning; self-esteem; emotional states

Abstract

This article offers an overview of learning difficulties and their influence on children's emotional states. It starts from the consideration that children with learning difficulties are more prone to have low self-esteem and internal control, which has impact on the success of their academic tasks. The purpose of this paper is to expose conceptual elements on self-esteem and learning difficulties, the relationship between both and their importance for the integral development of the personality of schoolchildren. Theoretical methods are integrated to compile information from specialized literature. The result contributes to improve the quality of the teaching-learning process in Special Education and, in general, in the whole educational context, since it encourages reflection about this problem and favors the search for effective strategies to respond to the needs that, in a transitory or permanent way, some students present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ramón Benítez Arias., Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación Especial. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Universidad de Granma.Bayamo.Cuba.

  • Luz María Pantoja Quintana, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Educación en Español Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

  • Mariana Roblejo Rego, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Educación en Español Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

  • Aurora Belkis Guilarte Guerra, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad Español Literatura. Profesor Asistente. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

References

Bautista, R. (1993). Necesidades educativas Especiales. Manual Teórico. Aljibe.

Hammill, D. D. (1990). On defining learning disabilities: An emerging consensus. Journal of learning disabilities, 23(2), 74-84.

Morenza, L. (1996). Los niños con dificultades en el aprendizaje: diseño y utilización de ayudas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Núñez, J., & González, A. (2003). Dificultades en el aprendizaje y trastornos emocionales y de la conducta. Pueblo y Educación.

Torre, C. (1997). Para una Historia de la Psicología Latinoamericana. Universidad de la Habana.

Vigotski, S. L. (1989). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Científico Técnica.

Published

2024-12-23

How to Cite

Self-esteem and its incidence in school learning (Review). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 478-489. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4919