Challenges of Didactics in Cuban Higher Education. Trends and Paradigms (Review).
Keywords:
teaching-learning process; developmental teaching; didactic trends; paradigms; integral educationAbstract
This article contains a bibliographic study which examines, discusses and synthetizes the information revealed by prestigious Cuban researchers on paradigms and their manifestation in the current trends of Didactics, following a developmental conception of higher education. Its objective is to make a compendium on this knowledge, which appears in the disseminated explored literature, so necessary for teachers and the successful development of their professional practice. Theoretical methods were used: documentary analysis, synthetic- analytic, hermeneutic-dialectic and inductive-deductive, as well as of information processing and analysis techniques: descriptive analysis and analytic discussion. This compilation includes a characterization of the most significant paradigms reported in scientific literature and reveals the state of the problem in the pedagogical practice at the University of Granma. The proposal aims to promote the exchange of opinions, as well as the open and respectful discussion, which favors the individual development of professionals in practice and in training, helping teachers to adopt a theoretical-methodological position that guides them in their daily work, in the pursuit of a continuous improvement of the integral formation of the professional.
Downloads
References
Aguayo, A., & Martínez, H. (1943). Didáctica de la escuela nueva (3ra ed.). Cultural S.A.
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Hacia una Escuela de Excelencia. Pueblo y Educación.
Chávez, J. (2007, 6 de febrero). A propósito de la Didáctica General [Curso del Evento Pedagogía]. Asociación de Pedagogos de Cuba.
Ginoris, O. (2009). Tendencias actuales de la Didáctica en la Educación Superior. En Fundamentos didácticos de la Educación Superior Cubana (pp. 81-91). Pueblo y Educación.
Klimberg, L. (1978). Introducción a la Didáctica General. Pueblo y Educación.
Labarrere, A. (1996). Pensamiento. Análisis y autorregulación de la actividad cognoscitiva de los alumnos. Pueblo y Educación.
Leontiev, A. (1981). Actividad, conciencia, personalidad. Pueblo y Educación.
López, M. (1998). El carácter científico de la Pedagogía. Pueblo y Educación.
Páez, V. (2018). La Didáctica de la Educación Superior y la formación profesional ante los retos del siglo XXI. Sello Editor Educación Cubana.
Rojas, R. (1995). Invitación a pensar. IPAG.
Zilberstein, J. (1998). ¿Conoce Ud. que tendencias actuales existen en el aprendizaje escolar y a cuál se adscribe su quehacer didáctico diario? Desafío Escolar. Revista Iberoamericana de Pedagogía, 5(2), 36-51.
Zilberstein, J., Portela, R., & McPherson, M. (1999). Didáctica Integradora vs Didáctica tradicional. Academia.
Zubiria, J. (1995). Tratado de Pedagogía Conceptual: Modelos Pedagógicos. Vega Impresores.
Vigotsky, L. (1997). Historia de las funciones psíquicas superiores. Científico Técnica.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.