The mediator teacher in communication conflicts in primary school (Original)
Keywords:
conflicts; teacher; mediator; listAbstract
In correspondence with the III improvement of the Cuban National System of Education and in execution with the objectives outlined in the Calendar 2030 about the educational quality, for the full development of the personality of the children and like part of the interaction processes that should favor a better quality of life and emotional well-being of the same ones, is carried out this investigation. With the objective of meditating on the teacher's mediator list in communication conflicts in the primary school. A descriptive explanatory methodology was used, with a mixed cuali-quantitative focus, developed in three phases. Theoretical and empiric methods were applied. The results revealed a positive transformation in the analysis and treatment to the conflicts. The control of the registration of incidence of the conflict, the employment of the rules for the mediation and the regulation of the behavior of the students analysis object was verified. This investigation responds to the thematic line "The work of orientation of the school, the family and other agent’s socializadores of the educational processes of the Cuban" society, from the Master in educational Orientation that is developed in the University of East.
Downloads
References
Referencias bibliográficas
Aldana, S. M. (2017). La competencia profesional Manejo pedagógico de conflictos escolares en la formación inicial del Licenciado en Educación. Pedagogía-Psicología [Tesis de Doctorado, Universidad de Oriente]. Santiago de Cuba. scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_nlinks&pid=S2077-2955202100020032600001&lng=en
Bush, R. A. B., & Folger, J. P. (1996). La promesa de la mediación. Cómo afrontar el conflicto a través del fortalecimiento y el reconocimiento de los otros. Garnica.
Caiser, F. D. (2019). La atención a los conflictos interpersonales en estudiantes de preuniversitario. Revista de Educación y Ciencias Sociales, 9(12), 1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8883533
Camacho, Y. (2020). La superación profesional del maestro para la mediación en conflictos. Revista Maestro y Sociedad, 15(4), 659-674. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/user/setLocale/es_ES?source=%2Findex.php%2FMyS%2Farticle%2Fview%2F4884
Constitución de la República de Cuba. (2019). Título X, capítulo 1, artículo 93. Federico Engels.
Cobb, S. (1995). La pragmática del potenciamiento del protagonismo en la mediación: una perspectiva narrativa [Curso Negociación y resolución de conflictos]. Universidad de California. https://www.redalyc.org/pdf/3221/322132552005.pdf
Feraudy, C, Y. (2003). La superación del personal educativo para la mediación en conflictos entre alumnos de la Escuela de Formación Integral [Tesis presentada en opción al grado académico de Máster en Investigación Educativa, Universidad de Oriente]. Santiago de Cuba.
Fisher, R., & Ury, W. (1996). Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Gestión.
García, P. M., & Escalona, I. C. (2018). Modelo de orientación educativa para la atención a la diversidad de contextos pedagógicos. Revista Maestro y Sociedad, 15(4), 659-674. https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4507
Ibarra, L. (2018, 2 febrero). Los conflictos escolares: un problema de todos. https://www.psicologia-online.com/los-conflictos-escolares-un-problema-de-todos-2598.htm
Lederach, J. P. (2003). El pequeño libro de Transformación de Conflictos. Good Books.
Puig, J. (1997). Conflictos escolares una oportunidad. Cuadernos de Pedagogía, 202(257), 58-65. https://b06elkarbizitzamintegia.files.wordpress.com/2010/05/unaoportunidad.pdf
Ripou, J. (2001). Familia, trabajo social y mediación. Paidós.
Rondón, G. L. (2011). Modelos de mediación en el medio multiétnico. Revista Trabajo Social, 8(13), 153-169. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4372863
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Revista científico - educacional de la provincia Granma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.