The formative evaluation before the challenges of the hybrid formation in the Cuban universities (Original).
Keywords:
training; hybrid formation; assessment; formative assessmentAbstract
The training of higher-level professionals in Cuba pursues as an objective the achievement of a solid scientific, technical, humanist training and high ideological, political, ethical and aesthetic values on scientific bases, so that its graduates can perform successfully in the various sectors of the economy and society in general. In this process, curricular and extracurricular training is articulated in which academic, labor and research activities are mixed, whose basic principles are the unity between education and instruction, which expresses the need to educate man while instructing himself. Hence, it is the intention of this work to offer our vision on the need for the implementation of formative evaluation and its evidential-interventional method as pedagogical resources to verify the quality of the training of university students.
Downloads
References
Ahumada, P. (2015). Estrategias y procedimientos para una evaluación auténtica de los aprendizajes en la enseñanza universitaria. Cuadernos ICR Chile: Universidad Católica de Valparaíso, 4(2), 28-39. https://www.cbtis179.edu.mx/portal/docentes/descargas/estrategias_evaluacion.pdf.
Báxter, E. (2002). La escuela y el problema de la formación del hombre. Pueblo y Educación.
Castro, F. (1981, 9 de junio). Discurso pronunciado en el acto de graduación del Destacamento Pedagógico Manuel Ascunce Domenech. Granma.
Pérez, S., López, H., & Guillén, L. (2020). Indicadores para evaluar procesos formativos. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad institucional, 8(2), 46-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8273680
López, H. (2019). La evaluación formativa del estudiante preuniversitario cubano. Utopía o realidad. ROCA. Revista científico- educacional de la provincia Granma, 15(1), 124-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6840443
López, H. (2021). La evaluación formativa del estudiante preuniversitario desde la enseñanza-aprendizaje de la geografía. Revista Dilemas Contemporáneos, 9(1), 12-34 https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2843
Hamodi, C., López, V, M., & López, A. T. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles Educativos, 37(147), 146-161. https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.10.004
Tiana, A. (2016). La evaluación de los sistemas educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 4 (10), 114 - 134. https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie10a02.htm