Considerations about the university-labor context integration process. Motivation of the tutor in the labor context (Original).
Keywords:
university-labor context integration, tutor, technical-pedagogical motivation, formative action.Abstract
The integration of various sectors such as the knowledge sector and the business sector in a only formative process; where the knowledge sector (University) is considered as a key actor in this integration and in the process of shared professional formative, in addition to the interconnection characterized by the reciprocal action of the actors (managers, professionals, tutors, specialists, experts, scientists, workers , peasants, students, teachers and citizen participation) that intervene, enable a new vision in professional training taking into account the demands of the university and the labor context to face the processes that take place there from the conception of "learning by doing and teach" producing recognizing the needs and potential of each territory and its influence for a sustainable and inclusive economic and social development, meanwhile, our objective is to provide some considerations about the university-labor context integration as well as actions for an adequate technical motivation- pedagogy of the tutor in the labor context that determines his formative performance. The use of research methods of the theoretical, empirical and mathematical level, allowed to assess the relevance of the actions endorsed by the level of technical-pedagogical motivation of the tutor in the labor context.Keywords: university-labor context integration, tutor, technical-pedagogical motivation, formative action.
Downloads
References
Barly, L. (2013). La superación pedagógica del tutor de la práctica preprofesional del técnico medio en la especialidad electricidad. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Pepito Tey”. Las Tunas.]
Colectivo de autores. (2011). Pedagogía. Pueblo y Educación.
Corzo, J. (2008). Gestión universitaria, formación profesional, contexto, ética y valores. categorías esenciales en la creatividad. Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada. Venezuela. ISBN 978-959-16-0598-6.
Forgas, J. (2003). Modelo para la formación profesional en la Educación Técnica y Profesional sobre competencias profesionales en la rama mecánica. Santiago de Cuba.
Fuentes, H. (1996). Dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje. Santiago de Cuba: Centro de Estudios de la Educación Superior "Manuel F. Gran" Universidad de Oriente.
González Serra, D. (2008). Psicología de la motivación. Ciencias Médicas.
Jiménez, R. (2014). La formación pedagógica del tutor del técnico medio industrial en el contexto empresarial. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma.]
Lenin, V. I. (1969). Obras completas. (t.1, 3). Política.
León, M. (2003). El aprendizaje en la integración escuela politécnica‑entidad productiva‑comunidad. Ponencia presentada en el II Taller "Preparar al Hombre para la vida". ISPETP. Pueblo y Educación.
Martínez, M. (2010). Modelo de la dinámica del proceso de capacitación profesional pedagógica a los tutores de las entidades productivas y de servicios. [Tesis presentada en opción grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Frank País García.” Santiago de Cuba.]
Ortiz, E. (2002). El estilo comunicativo del maestro. En evento internacional Pedagogía 95. Palacio de las Convenciones.
Patiño, M., Hernández, A., & León, O. (1996). El Modelo de la Escuela Politécnica Cubana: Una realidad. Pueblo y Educación.
Soto, M. (2007). Metodología para el desarrollo de La comunicación alumno – alumno en las clases de la disciplina FPG. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Manuel Ascunce Domenech”. Ciego de Ávila]
Vigostky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Científico Técnica.